Skifter ut 17 av 69

Volvos flåte av større utleiemaskiner i Cramo fornyes og snittalderen synker til halvannet år

Fra venstre: Anders Hovind, produktleder construction i Cramo Norge, Frode Andersen, produktsjef gravemaskiner Volvo Maskin og Torgeir Nustadhaugen i Cramo.
Fra venstre: Anders Hovind, produktleder construction i Cramo Norge, Frode Andersen, produktsjef gravemaskiner Volvo Maskin og Torgeir Nustadhaugen i Cramo. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Cramo merker stadig økt etterspørsel etter større anleggsmaskiner. Fra 2011 har de hatt en avtale med Volvo Maskin om levering av stormaskiner (fra 14 til 26 tonn).

Denne maskinflåten har i tidsrommet 2010 – 2016 økt fra 30 til 69 maskiner. I løpet av 2016 skal 17 av 69 maskiner bli byttet ut. I år er det syv hjulgravere, ni beltegravere og en hjullaster som skal leveres.

1,5 år i snitt

De utgående modellene er 2012 og 2013-modeller, noe som presser snittalderen på Cramos stormaskinflåten ned til 1,5 år. Avtalen gjelder for Cramo i hele Norge, men det er i Oslo-regionen de første kommer på plass.

Rollebytte

Vi treffer Torgeir Nustadhaugen, produktleder construction i Cramo Norge. Det er hans siste dag før han starter i ny stilling i Minimax maskinutleie (Hymax sin søsterbedrift).

Arvtageren hans Anders Hovind, er på plass og mener fortsatt mange entreprenører, særlig mindre kan ha fordeler med å leie mer.  Å kjapt kunne tilpasse maskinparken for mindre aktører og å redusere risiko er en stor fordel.

De to tror i tillegg det vil gå mot enda tyngre maskiner i utleiebransjen.

Alle maskinene i avtalen har tilt og tre skuffer mens hjullasteren har skuff og pallegaffel. Deler av parken vil også stå med maskinstyring, men dette markedet er ikke helt modent enda.
Alle maskinene i avtalen har tilt og tre skuffer mens hjullasteren har skuff og pallegaffel. Deler av parken vil også stå med maskinstyring, men dette markedet er ikke helt modent enda. Foto: Fredrik Saugstad

Viktig for Volvo Maskin

Utleieselskapene har også økt takten de bytter maskin. Nå blir det i større grad påvirket av lanseringer av nye modeller. Alle maskinene i avtalen har tilt og tre skuffer mens hjullasteren har skuff og pallegaffel. Deler av parken vil også stå med maskinstyring, men dette markedet er ikke helt modent enda.

 – Etter hvert som markedet etterspør det og er villige til å betale for det, vil flere og flere maskiner blir utstyrt med maskinstyring, kommenterer Anders.

180 biler i Norge

Service og vedlikehold blir levert av Volvos servicenettverk med en fullserviceavtale. Volvo Maskin har nå rundt 180 servicebiler i Norge. I registeret til Volvo er det en maskinpopulasjon på 18.000 enheter, det vil si maskiner som Volvo har service på og selger deler til.

- I realiteten er det en del over 18.000, forklarer Frode Andersen, produktsjef gravemaskin i Volvo Maskin.

Utleieselskapene har blitt viktig for Volvo Maskin og for å få maskinene ut i utleie har de valgt å bruke eksterne profesjonelle aktører som Cramo.

Noen andre importører har som kjent valgt å opprette sine egne utleieavdelinger. Morten Hvattum i Volvo Maskin anslår at 15 prosent av nye Volvo-maskiner går til utleieselskaper hvert år. Utleieaktivteten øker, utviklingen er gitt, men hastigheten på utviklingen er ukjent.

Den nye hjulgravermodellen EWR150E er på plass hos Cramo i Smalvollveien i Oslo.
Den nye hjulgravermodellen EWR150E er på plass hos Cramo i Smalvollveien i Oslo. Foto: Fredrik Saugstad