Oppgradert 38-åring

Ny versjon av legendariske Geländerwagen lanseres under Detroit Motor Show

På mer påkostede utgaver kan du få digital skjerm som fungerer som dashbord og infotainmentsyhstem. Foto: Daimler

På mer påkostede utgaver kan du få digital skjerm som fungerer som dashbord og infotainmentsyhstem. Foto: Daimler

Publisert Oppdatert

Nye Mercedes-Benz G-klasse skal lanseres under Detroit motor show den 15 januar, men bildene av nye Geländerwagen ble nylig avslørt på den nederlandske nettsiden autoweek.

Dette er et kjøretøy som egentlig ikke har forandret konstruksjonen siden 1979. Det har blitt spekulert i å skrinlegge den firkantede skapningen en rekke ganger, men her er den altså i 2018-modell.

Litt overraskende er det kanskje siden Mercedes for tiden prater mye om elektrifisering og fremtidsrettede transportløsninger.

Det eneste som minner om dette er praten om en trelisters turbobensinmotor med en hybridløsning som skal komme senere, ifølge autocar.co.uk.

Speilhus og lyktene er nye detaljer på 38-åringen. Foto: Daimler

Speilhus og lyktene er nye detaljer på 38-åringen. Foto: Daimler

Nytt interiør

Og selv om eksteriøret er svææært lett å kjenne igjen fra tidligere, ser interiøret nesten ut som det gjør i Mercedes sine nye personbiler. Mye takket være en diger digital skjerm som både fungerer som digitalt dashbord og infotainmentsystem. Men dette blir kun tilgjengelig på høyt utstyrte modeller, mindre dyre utgaver vil ha et tradisjonelt oppsett og visere. Luftdysene er nye og sentralt på konsollen er tre store brytere for differensialsperrene. Man kjenner igjen mange av elementene, blant annet det sentralt plasserte håndtaket for passasjeren over hanskerommet.

På dyrere utgaver kan du få digital widescreenskjerm med både dashbord og infotainmentsystem. Foto: Daimler

På dyrere utgaver kan du få digital widescreenskjerm med både dashbord og infotainmentsystem. Foto: Daimler

Interiøret har fått et solid løft, men det meste kjenner vi igjen fra dagens utgave. Foto: Daimler

Interiøret har fått et solid løft, men det meste kjenner vi igjen fra dagens utgave. Foto: Daimler

Modifisert stigeramme

Selve bilen skal være 2 cm bredere ifølge autocar.co.uk, men luftmotstanden skal være den samme som før. 38-åringen skal også ha beholdt stigerammekonstruksjonen, men i modifisert utgave. Vekten skal har blitt redusert med omtrent 160 kilo, og den beholder sin tilhengerkapasitet på 3,5 tonn.

Fortsatt kan du trekke tilhenger på 3,5 tonn. Foto: Daimler

Fortsatt kan du trekke tilhenger på 3,5 tonn. Foto: Daimler

Bakkeklaringen er økt med seks millimeter til totalt 24,1 cm. Vadedybden er økt til 70 centimeter, opp 10 centimeter. Angrepsvinkelen er på 31 grader, utgangsvinkelen 30 grader og den skal tåle en hellingsvinkel på hele 35 grader. Med andre ord så har terrengegenskapene en sentral plass også i den nye G-vogna.

Mercedes forteller om økt komfort og kjøredynamikk på landeveien, men terrengegenskapene er fortsatt prioritert virker det som. Foto:Daimler

Mercedes forteller om økt komfort og kjøredynamikk på landeveien, men terrengegenskapene er fortsatt prioritert virker det som. Foto:Daimler

G-Modus

Fjæringsveien foran er på 85/100 millimeter foran og 82/142 millimeter bak. Offroad-egenskapene skal være forbedret ytterligere takket være et såkalt automatisk “G-modus”. Uavhengig av hvilket kjøreprogram du har valgt, så kobler bilen automatisk til G-Modus så snart en av de tre differensiallåsene er aktivert eller LOW RANGE er koblet inn. G-Moduset tilpasser styring, understell og akselerasjonen automatisk, skal unngå unødvendige girskift og sikre maksimal offroad-evne.

Litt mykere i kantene, men utseendemessig er den ikke mye endret. Foto: Daimler

Litt mykere i kantene, men utseendemessig er den ikke mye endret. Foto: Daimler

Nye G-klasse kommer med nitrinns automatkasse (9G-Tronic) og du skal kunne skifte fra lavserie til høyserie i hastigheter opp til 70 km/t. Motorisering er blant annet en videreutviklet 4-liters V8 bensinmotor fra AMG, Mercedes egen 2,9-liters rekkesekser diesel og en G63-utgave.

Abonner på AnleggsMagasinet her