vei og anlegg 2018:

El-drevet med en liten diesel..

Oslo kommune renovasjon skal sortere på nettstrøm..og diesel

En Sennebogen 818ME klar for levering til Oslo kommune, hvor den vil bli brukt på nye Ryen Gjenbruksstasjon som åpner senere i år. Foto: Fredrik Saugstad

En Sennebogen 818ME klar for levering til Oslo kommune, hvor den vil bli brukt på nye Ryen Gjenbruksstasjon som åpner senere i år. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

En slags hybridløsning, men egentlig ikke.

Nettstrøm

Denne Sennebogen 818ME er laget for drift på nettstrøm via en 25 meter lang kabel.

...og diesel

Men om maskinen skal forflyttes f.eks, kan den fyre opp den vesle Hatz-dieselen på 30 kilowatt og kjøre avgårde.

Kim Nymo i Volvo Maskin, viser hvordan man skifter fra strøm til diesel. Foto: Fredrik Saugstad

Kim Nymo i Volvo Maskin, viser hvordan man skifter fra strøm til diesel. Foto: Fredrik Saugstad

- Man kan også gjøre enkel løfting og sortering, men med 30 prosents kapasitet, forkalrer Kim Nymo i Volvo Maskin.

21,8-tonnerens, har aggregat med rekkevidde på 8 til 10 meter med en Demarec DRG 17-DN.

25 meter automatisk kabel

El-motoren yter 90 kilowatt og er utstyrt med en automatisk kabeltrommel som mater kabel inn og ut avhengig av hjulenes hastighet og retning.

Skal ikke bli krøll. En automatisk trommel måler hastighet og retning på hjula og mater inn og ut opp til 25 meter kabel. Foto: Fredrik Saugstad

Skal ikke bli krøll. En automatisk trommel måler hastighet og retning på hjula og mater inn og ut opp til 25 meter kabel. Foto: Fredrik Saugstad

På grunn av at dieselmotoren er flyttet bakerst sammen med kabeltrommel, klarer maskinen seg med et lodd på 2,9 tonn. Foto: Fredrik Saugstad

På grunn av at dieselmotoren er flyttet bakerst sammen med kabeltrommel, klarer maskinen seg med et lodd på 2,9 tonn. Foto: Fredrik Saugstad

En spesiell maskin dette, men for Sennebogen er bortimot hyllevare. Foto: Fredrik Saugstad

En spesiell maskin dette, men for Sennebogen er bortimot hyllevare. Foto: Fredrik Saugstad