En sølvlakkert EW160D:

Spesialbestilling i sølv

Det siste tilskuddet i Uvdal-firmaet O.Nørstebø og Sønn AS ble en spesialbestilling verdt å legge merke til.

Publisert Oppdatert

Vi møtte Oddvar Grøtterud i tett snødrev en novemberdag utenfor Veggli. En Volvo EW160D med det meste av utstyr, fabrikklakkert i Mercedes-sølv stod og glinset bak Strysse Mekaniske verksted. Den 28 år gamle maskinføreren var innom på verkstedet for å hente utstyr og se til maskinhengeren som ble fikk litt småfiks på dieseltanken.

Hengeren som er levert av Mørk Maskin gjennom Volvo Maskin, er selvsagt utført i samme lakk. Den har flere egne modifiseringer som er gjort på Strysse mek. som skiltholder, ekstra dieseltank og redskapsgrind.

Oddvar Grøtterud har kjørt maskin for O. Nørstebø & Sønn siden 2004. På sensommeren fikk han ta i bruk den sølvlakkerte Volvo EW160D i bakgrunnen.
Oddvar Grøtterud har kjørt maskin for O. Nørstebø & Sønn siden 2004. På sensommeren fikk han ta i bruk den sølvlakkerte Volvo EW160D i bakgrunnen.

Velutstyrt

Spesiallaget skiltholder på hengeren.
Spesiallaget skiltholder på hengeren.

At maskinen skulle ende opp med sølvfinish har forklaring i at mye av bilpark og maskinpark i O.Nørstebø & Sønn har denne lakkoden. Maskinen er lakkert på fabrikk og finishen er god. Oddvar bruker hjulgraveren til relativt normale oppgaver som pussing langs vei, sette kantstein i busslommer og fylling langs vei. Utstyrsmessig mangler det ingenting med Scanlaser icp40 3D-system, Indexator R6-rotortilt med ILS og gripemodul, tonede vinduer, ni ekstra LED-lamper, varsellysbjelke, fire små varsellys og singelhjul.

Singelhul

Utenfor Strysse mekaniske verksted i Veggli møtte vi maskinfører Oddvar og den sølvgrå maskinen i tett snødrev.
Utenfor Strysse mekaniske verksted i Veggli møtte vi maskinfører Oddvar og den sølvgrå maskinen i tett snødrev.

Valget av singelhjul er gjort på bakgrunn av de varierte arbeidsoppgavene og litt for å se om det fungerer bedre. Han innrømmer at maskinen blir noe mer ustabil, men det er en vanesak og han synes allerede dette er uproblematisk.

Med singelhjul slipper jeg stein og bøss som kiler seg mellom hjulene når jeg skal ut på veien igjen.
Oddvar Grøtterud

 

Familiebedrift med sølvfokus

56 år med familietradisjon fører denne bedriften videre med hovedvekt på graving og massetransport.

Familiefirmaet O. Nørstebø & Sønn fylte 50 år i 2008 og er i dag ledet av Ole Vegar Nørstebø. Deres tilholdssted er Uvdal i Numedal og da er det nesten selvforklarende at det blir en del snørydding og veivedlikehold ved siden av anleggsbiten.

Singelhjul er ikke så  vanlig, men det fungerer fint for denne bruken.
Singelhjul er ikke så vanlig, men det fungerer fint for denne bruken.
Maskinen har BM-feste i front med tilt, for enkelt bytte fra skjær til denne skuffa. Oddvar bruker den ofte til å ta med seg kantstein eller annet han trenger til arbeidet. Hurtigestet er bygget av Cede-group i Malmö.
Maskinen har BM-feste i front med tilt, for enkelt bytte fra skjær til denne skuffa. Oddvar bruker den ofte til å ta med seg kantstein eller annet han trenger til arbeidet. Hurtigestet er bygget av Cede-group i Malmö.

Sølvfokus

I maskinparken og særlig bilparken finner vi mye sølvlakkert. En av dem er en 2013-modell Doosan DX 300LC, som ble bestilt i et hyggelig passiar på Bauma-messa hvor Ole Vegar nærmest krevde at den skulle leveres i sølvfinish. Det oppfylte Rosendal-gjengen gladelig og dermed ble det slik.

Den avgjørende servicegraden

I bilparken finnes det to treakslede og to fireakslede Actroser for massetransport, tre Unimoger for snørydding, kantklipping og stikkesetting og en rekke sølvgrå varebiler selvsagt. I maskinparken er det i dag åtte gravemaskiner av merkene Cat, Volvo, Doosan og Kato, tre dumpere av Moxy og Volvo og tre hjullastere av Volvo. Ole Vegar er lydhør for maskinførernes ønsker og han tar alltid med seg førerne i prosessen ved bytte av maskin. Oddvars nye EW160D er et eksempel på det. En annen ny maskin i butikken er deres nye Cat 320 som ble erstatningen for en Kato HD823. Han synes Kato er svært gode maskiner, men at det tar for lang tid å få deler. For han er servicegraden svært viktig og han innrømmer at i dette området er det Cat som gir det beste inntrykket for tiden. 

Det var med denne Actrosen firmaet begynte å få sansen for sølvfargede biler og maskiner.
Det var med denne Actrosen firmaet begynte å få sansen for sølvfargede biler og maskiner.
Tredje generasjon O.Nørstebø og daglig leder i O. Nørstebø & Sønn, Ole Vegar Stærkebye Nørstebø, foran deres verksted i Nordre Uvdal.
Tredje generasjon O.Nørstebø og daglig leder i O. Nørstebø & Sønn, Ole Vegar Stærkebye Nørstebø, foran deres verksted i Nordre Uvdal.
En av tre Unimoger med snørydding som hovedoppgaver gjennom vinteren.
En av tre Unimoger med snørydding som hovedoppgaver gjennom vinteren.