Sprenger snø med helikopter

Noen skyter spurv med kanon, vegvesenet sprenger snø med… helikopter og klokke.

Slik ser det ut når Statens vegvesen er i aksjon med Daisybell. Klokka som henger under helikopteret er fylt med gass, som antennes og utløser et kraftig trykk mot bakken.
Slik ser det ut når Statens vegvesen er i aksjon med Daisybell. Klokka som henger under helikopteret er fylt med gass, som antennes og utløser et kraftig trykk mot bakken. Foto: Geir Bakkevoll
Publisert Oppdatert

Det høres unektelig litt snodig ut. Men det er ikke så galt som man først kunne tro. Det er den store skredfaren på Senja som vegvesenet vil til verks. Og istedet for å stenge veiene for å vente på at skredene går naturlig, ønsker de rett og slett å skyte dem ned.

Metoden krever et helikopter og en klokke. Klokken er en såkalt Daisybell.

Slik fungerer Daisybell

  • En Daisybell er ei klokke som henger under helikopteret, bare noen meter over de løse snømassene.
  • Klokka bærer hydrogen og oksygen, og en gnist antenner en eksplosjon i blandinga mellom disse to gassene.
  • Svake lag i snødekket kollapser under trykket fra eksplosjonen, som kan utløse skred ved ustabile snøforhold.

- På den måten holder vi kontroll på det hele. Vi vil fjerne snø som måtte havne på vegen og åpne den igjen for trafikantene så fort som mulig, sier sjefingeniør Ole-André Helgaas i Statens vegvesen.

Vegene er naturlig nok stengt mens sprengningsarbeidet foregår oppe i fjellsidene. Arbeidet koordineres med stedlig entreprenør. Hvor omfattende stengningene blir avhenger av mengden snø som kommer ned.

–Vi klarer ikke å utløse skred i alle tilfeller, mens det andre ganger kommer store mengder, også over vegen. Nøyaktig hvor lenge vegen må holdes stengt er derfor vanskelig å forutse, sier han.