En god SUT

SsangYongs nye Rexton Pickup innfrir med høy kjørekomfort

SsangYong har laget pickupversjon av Rexton, det har sine fordeler og ulemper.
SsangYong har laget pickupversjon av Rexton, det har sine fordeler og ulemper. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Ja, du leste riktig, SsangYong kaller dette for en SUT, kort for Sport Utility Truck.

Med det forsøker de å hinte om at den skal være mer rettet mot privatbruk selv om det er en pickup.

Vi mener de treffer godt, en førerplass med gode og store skinnseter med plenty av reguleringsmuligheter, god ergonomi, romslige kupé og svært romslig lastegulv (der baksetene skulle vært).

Langt finere linjer og detaljer sammenlignet med Actyon Sports.
Langt finere linjer og detaljer sammenlignet med Actyon Sports. Foto: Fredrik Saugstad

Sørkoreanske SsangYong har virkelig gjort hjemmeleksen sin denne gangen.

Ikke så jalla

For ikke bare er nye Rexton Sports finere å se på og bedre å kjøre, sammenlignet med forgjengeren Actyon Sports, har den langt mindre "jalla-faktor" over både utseende innvendig og utvendig. Den har også et høyt utstyrsnivå med en helt ok pris.

500.000 kr

Prisen starter på 424.000 kroner, men testbilen koster 494.900 kroner. Det kan forsvares mener vi.

4x4-systemet har vært koblet inn mye på denne testrunden.
4x4-systemet har vært koblet inn mye på denne testrunden. Foto: Fredrik Saugstad

Svakheter

Likevel har den noen svakheter, som at lasteplanet er kortere enn på konkurrentene med lengde på 1,3 meter, men det er ihvertfall plass til en europall.

Kupeen tar mesteparten av lengden, dermed et kortere lasteplan.
Kupeen tar mesteparten av lengden, dermed et kortere lasteplan. Foto: Fredrik Saugstad

Nyttelasten som er satt til 715 kilo som er 320 kilo mindre enn bestselgeren fra Toyota (ifølge vognkortet). Så har vi maks hengervekt som “bare” er tre tonn, det kan være avgjørende for noen, mens andre gir helt blaffen. Fjernlyset burde også vært bedre, i tillegg mangler den opplyst lasteplan, noe f.eks Ford Ranger har.

Langt mindre "jalla-faktor" enn i forgjerngeren og høyere komfortnivå.
Langt mindre "jalla-faktor" enn i forgjerngeren og høyere komfortnivå. Foto: Fredrik Saugstad

Trumfkortet

Bilens partytrisk er egenltlig komfortnivået. Det er blant de høyeste i denne pickupklassen.

Vribryter for 4x4-sysmet.
Vribryter for 4x4-sysmet. Foto: Fredrik Saugstad

Det første vi merker er det lave støynivået. Større motorfester av gummi og firedoble pakninger på topp og bunn av dører og rundt vinduene har fungert godt virker det som. Understellet er svært godt på langkjøring på landevei, vi glemmer at vi kjører pickup. Men på humpete anleggsvei merker du rammekonstruksjonen og den stive bakaskslingen på tross for spiralfjærer og femstags oppheng.

Noe av svakheten er det relativt korte lasteplanet på 1,3 meter.
Noe av svakheten er det relativt korte lasteplanet på 1,3 meter. Foto: Fredrik Saugstad

2,2 liter på 400 Newtonmeter

Motoren er en helt ok 2,2-liter med 181 hestekrefter og fint skyv med 400 newtonmeter mellom 1400 og 2000 omdreininger. Den føles sterk nok og er ganske harmonisk sammen med Allison-automaten på seks trinn.

Rexton Sports kan trekke tre tonn.
Rexton Sports kan trekke tre tonn. Foto: Fredrik Saugstad

Forbruket lå på mellom 0,7 og 0,8 liter på mila. Et resulatet vi trodde ville ligge høyere siden vi stadig kjørte med 4x4 høyserie pga vinterforhold. I vognkortet står det 0,87 liter per mil.

Store fine knapper er bra når du skal operer dem med hansker på.
Store fine knapper er bra når du skal operer dem med hansker på. Foto: Fredrik Saugstad
Førerplassen er god med fin instrumentering og en stor tydelig berøringsskjerm i midten.
Førerplassen er god med fin instrumentering og en stor tydelig berøringsskjerm i midten. Foto: Fredrik Saugstad

Gill Gruppen (kjent for Subarru) i Norge har ambisjoner med Rexton og tror pickup-versjonen kan bidra til økt salg av merket fremover. Vi forstår entusiasmen, for dette er en gjennomført god pickup, selv om den ikke er perfekt.

Konklusjon:

Dette er en av de bedre pickupene vi har kjørt i denne klassen. Designet bør de fleste tåle, utstyrsnivået er bra og prissettingen er relativt konkurransedyktig, men noe lav lasteevne og relativt lav status på merket kan gjøre den noe mer tungsolgt.

SsangYong Rexton Sports 2.2D Premium+

Motor: e-XDi220 (2157 cm3 R4 diesel turbo Euro6)

Gearkasse: Automat 6-trinns Ytelse: 181 hk v. 4000 o/min

Dreiemoment: 400 Nm v. 1400 - 2000 o/min

Forbruk: 0,86 (oppgitt) Co2-utlsipp: 226 g/km

Egenvekt m.fører: 2165 kg

Nyttelast m. fører: 715 kg

Tillatt totalvekt: 2880 kg

Hengervekt: 3000 kg

Tillatt vogntogvekt: 5880 kg

Bredde: 195 cm

Høyde: 184 cm

Lengde: 510 cm

Pris fra: 424.900 kr inkl mva

Pris denne: 494.900 inkl mva