Starter fra 0 km/t med 325 tonn

I-Shift med krabbegir gjør det lettere for lastebiler med tung last å kjøre i oppoverbakker.
I-Shift med krabbegir gjør det lettere for lastebiler med tung last å kjøre i oppoverbakker. Foto: Volvo
Publisert Oppdatert

Fakta om I-Shift med krabbegir

  • I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks' I-Shift-automatiserte girkasse.
  • Den nye versjonen av I-Shift er spesielt utviklet for å sikre gode startegenskaper og kjøring i svært lave hastigheter.
  • Med I-Shift med krabbegir kan du kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, og starte fra 0 km/t selv med en vogntogvekt på opptil 325 tonn, noe som er unikt for serieproduserte lastebiler med automatiserte gir.
  • Giret er tilgjengelig enten som en direktedrevet eller overdrive-girkasse med én eller to krabbeutvekslinger. Det er også mulig å spesifisere to krabbeutvekslinger for revers.
  • De lave krabbegirene er integrert i I-Shift-girkassen. For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av svært slitesterke materialer. Girkassen er 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet. I-Shift med krabbegir er tilgjengelig for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.

 

Utvekslinger for I-Shift med krabbegir

  • I en girkasse med ett krabbegir er utvekslingen 19:1 i en direktedrevet girkasse, og 17:1 i en overdrive-girkasse (utvekslingen for det laveste giret i en vanlig direktedrevet I-Shift-girkasse er 15:1). I en direktedrevet eller overdrive-girkasse med to krabbegir, er den laveste utvekslingen 32:1.
  • Utvekslingen for det laveste reversgiret er 37:1 i en direktedrevet girkasse.
Ved å legge til to ekstra tannhjul får den nye versjonen av I-Shift to ekstra krabbegir.
Ved å legge til to ekstra tannhjul får den nye versjonen av I-Shift to ekstra krabbegir. Foto: Volvo

Volvo Trucks lanserer nå I-Shift med krabbegir. Dette gjør det langt enklere å starte lastebiler med tung last.

- Jo tyngre last og jo vanskeligere underlag eller terreng, desto større fordel får føreren av en lastebil med krabbegir", sier Peter Hardin, som er produktsjef for FM og FMX.

Nå er det mulig å legge til opptil to nye krabbegir. Dette betyr blant annet at lastebilen kan starte fra 0 km/t og transportere en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn.

Halv kilometer i timen

Med de nye krabbegirene kan lastebilen kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, avhengig av utvekslingsforhold.

Samtidig er det betydelig mindre krefter som må overføres via clutchen, som igjen gir lengre levetid på denne.

Ett eller to krabbegir forover og to i revers

For transportfirmaer som utfører tung transportvirksomhet på krevende underlag, samt for vanlig kjøring på motorveier, gir krabbegirene langt bedre fleksibilitet og muligheten til å forbedre drivstofføkonomien.

Det skriver Volvo selv i en pressemelding.

"I-Shift med krabbegir gjør det mulig å starte fra 0 km/t selv under ekstreme forhold. De kan kombineres med en passende bakakselutveksling som gir optimale turtall ved høy hastighet, noe som gir lavere drivstofforbruk på motorveien.

Dette er en stor fordel for transportfirmaer som utfører denne typen arbeid, som for eksempel tømmertransport", sier Peter Hardin.

Der man tidligere måtte velge mellom startevne eller økonomisk utveksling, har vi nå begge løsningene i en og samme komponent.

Avhengig av bruksområdet er I-Shift tilgjengelig med ett eller to krabbegir forover, og med eller uten to krabbegir for revers. Med krabbegir for revers er det mulig å rygge svært sakte, noe som er en stor fordel ved ryggemanøvre som krever enorm presisjon.

I-Shift med krabbegir gjør det lettere for lastebiler med tung last å kjøre i oppoverbakker.
I-Shift med krabbegir gjør det lettere for lastebiler med tung last å kjøre i oppoverbakker. Foto: Volvo