Rett til utleie for testing

Hymax får to av Giants første helelektriske hjullaster mot slutten av året.

Stig Hågensen, produktsjef i Hymax og Frans Van Asseldonk, salgs- og markedssjef hos Giant foran prototypen av Giant G2200E.
Stig Hågensen, produktsjef i Hymax og Frans Van Asseldonk, salgs- og markedssjef hos Giant foran prototypen av Giant G2200E. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Giant Tobroco er i ferd med å sette i gang produksjonen av de 40 første helelektriske Giant G2200E.

Fire av disse er lovet til Norge og fire skal til Danmark, som blir de landene som får flest maskiner av den første produksjonsserien. Ellers blir maskinene spredt rundt i verden.

- De to første kommer til Norge mot slutten året, det er i Skandinavia vi merker etterspørsel på el, forklarer Frans Van Asseldonk, salgs- og markedssjef hos Giant.

Blir muligens å se i Norge mot slutten av året.
Blir muligens å se i Norge mot slutten av året. Foto: Fredrik Saugstad

Utleietesting

Stig Hågensen, produktsjef i Hymax kan kun avsløre at de to første går til utleiesektoren for å testes, de to neste havner også hos utleieselskap. Maskinen finnes i flere versjoner, men det er 250- og 375 amperetimer som er de to mest aktuelle for Norge, forklarer Hågensen.

Ekstern hurtiglader.
Ekstern hurtiglader. Foto: Fredrik Saugstad

Jungheinrich inside

Ifølge Asseldonk er lader, litium-ion batteri, software og elmotor kommer fra Jungheinrich og det kommer til å bli gitt tre års garanti på drivlinje og 5000 timer på batteriene. Maskinene vil trolig ende opp med å bli 30 til 35 prosent dyrere sammenlignet med en dieselmaskin med sammenlignbar ytelse. Når hjullasterne går over på Steg V vil differanse bli noe mindre.

Batterier, software, lader og elmotor er levert av Jungheinrich.
Batterier, software, lader og elmotor er levert av Jungheinrich. Foto: Fredrik Saugstad

– Det norske utleiemarkedet er et godt sted for å teste siden man er nærmere kundene der, Jeg vil vite hva kunden mener, forklarer Asseldonk.

Giant /Tobroco Machines:

Solgte 4000 maskiner i 2018
Produksjonen for 2019 er stort sett utsolgt

Han avslører at de allerede er i gang med å elektrifisere 2,7-tonns hjullasteren G2700 og en elektrisk versjon av teleskoptrucken 5048.