Volkswagens Werk Hannover:

Stor byggegrop for ny metallpresse

Denne byggegropa kommer snart til å huse en metallpresse på 9100 tonn, sånt blir det flere Amaroker og Transportere av.

Det er kanskje ikke så lett å se lenger, men dette ar anleggsgropa til den nye pressa, en maskin som presser med 91.000 kiloNewton krever solid fundamentering.

Det er kanskje ikke så lett å se lenger, men dette ar anleggsgropa til den nye pressa, en maskin som presser med 91.000 kiloNewton krever solid fundamentering.

Opprettet
En av de gamle pressene på Werk Hannover, presser med en kraft på 85.000 kiloNewton og er stor som en boligblokk.

En av de gamle pressene på Werk Hannover, presser med en kraft på 85.000 kiloNewton og er stor som en boligblokk.

Slik starter livet til en Transporter, metallruller på hundrevis av tonn.

Slik starter livet til en Transporter, metallruller på hundrevis av tonn.

Volkswagen lager sine Amarok og Transportere her i Hannover på det de kaller Werk Hannover.

Presser delene samme sted

Ikke alle bilfabrikker gjør metallarbeidene på samme sted, men det gjøres her i Hannover. Digre ruller med stål ankommer fabrikkens egne stålpresseavdeling og blir presset til de forskjellige karosseri- og chassisdelene. I 2013 produserte fabrikken i Hannover 128.000 Transporter T5 og 25.000 Amarok.

10.900 arbeidere

Totalt jobber det 10.900 mennesker på fabrikken, 6.100 I produksjonen, 4.100 i forskjellige stillinger i administrasjonen og 700 lærlinger. Gjennomsnittlig produksjonstid på en bil er 45 timer, litt avhengig av kompleksiteten og ekstrautstyr.

Bygger ny fabrikkdel

Nå skal en ny presselinje installeres, den er så stor og tung at de bygger en ny seksjon på vestsiden av fabrikken. Modellen er en Schuler Servo-Pressenlinie PXL 91, hvor 91 beskriver den totale pressekraften på 91.000 kiloNewton, eller 9100 tonn. Pressa er 94 meter lang og 24 meter bred og veier 3300 tonn, like mye som 1740 Amarok. Den gamle pressa har en presskraft på 85.000 kiloNewton, til sammenligning

40.000 tonn masse

For å installere en slik servopresse må man fundamentere godt, 40.000 tonn masse har blitt gravd ut for å få plass til de 21.500 kubikkmeterne med armert betong, 5000 tonn armeringsjern, 8500 kvadratmeter med stålplater og 2,5 kilometer med rørledninger.

Mindre vibrasjoner

Fundamentet blir 2,5 meter tykt, noe som er en meter tynnere enn fundamentet til den gamle pressa. Pæler på 80 centimeter i diameter går 35 meter ned i bakken og vil føre vibrasjonene bort fra produksjonsgulvet. Vibrasjonene i dag kan føles av beboere i nærheten og dette vil dermed bli mindre merkbart i følge Volkswagen. Prosjektet vil ta 32 måneder fra start til slutt.

Slik blir den nye pressa når den står klar. Maskinen er 94 meter lang og 24 meter bred.

Slik blir den nye pressa når den står klar. Maskinen er 94 meter lang og 24 meter bred.

Robotene går til verks på karosseriet, her monteres tak og andre karosserideler.

Robotene går til verks på karosseriet, her monteres tak og andre karosserideler.

I andre enden av Werk Hannover, er en ny T5 på vei til å se dagens lys.

I andre enden av Werk Hannover, er en ny T5 på vei til å se dagens lys.