Største noensinne i Møre og Romsdal

Kontrakten på Nordøyvegen er lyst ut og er vurdert til mellom 1,8 og 2,2 milliarder

Lepsøybrua: 800 meter lang høybru fra fastlandet, over skipsleien og på sjøfylling inn mot Lauka og Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Lepsøybrua: 800 meter lang høybru fra fastlandet, over skipsleien og på sjøfylling inn mot Lauka og Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

Kostnadsanslaget på den nye hovedkontrakten for Nordøyvegen er to milliarder kroner, eks. mva. Kostnadsanslag for byggeklare prosjekt har en usikkerheit på ti prosent.

Det betyr at Statens vegvesen har vurdert kontrakten til å ligge mellom 1,8 og 2,2 milliarder kroner, eks. mva.

Kontrakten er den største innen veibygging i Møre og Romsdal noen sinne og inneholder all bygginga på prosjektet.

Statens vegvesen ber på vegne av Møre og Romsdal fylkeskommune om tilbud frå entreprenørar på bygging av:

  • Lepsøybrua: 800 meter lang høybru fra fastlandet, over skipsleien og på sjøfylling inn mot Lauka og Hestøya. Brua blir lyst ut i to hovedalternativ: Betongbru med fritt-frambygg, og betongbru med stålkasse i overbygningen.
  • Laukebrua: 109 meter lang betongplatebro i tre spenn.
  • Hamnaskjersundbrua: 200 meter lang betongplatebro i sju spenn.
  • Haramsfjordtunnelen: 3500 meter undersjøisk tunnel. Dypeste punkt 112 meter under havoverflaten.
  • En permanent demning med tetting av asfaltkjerne for å stenge sjøen ute fra tunnelen på Hestøya.
  • Nogvafjordtunnelen: 5730 meter undersjøisk tunnel. Dupeste punkt 135 meter under havoverflaten.
  • Fjørtofttunnelen: 3680 meter undersjøisk tunnel. Dypaste punkt 118 meter under havoverflaten
  • Burbergtunnelen: 170 meter lang miljøtunnel på Fjørtofta. Tunnel både i berg og betong.
  • 2735 meter vei på sjøfylling over Lepsøyrevet.
  • 10 000 meter vei i dagen utenom sjøfylling.
  • Trekkerør og forberedelser for elektroarbeid på hele prosjektet.
Lepsøybrua og rundkjøring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Lepsøybrua og rundkjøring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen

- Vi er spente på hvordan markedet tar imot denne kontrakten, vi har hatt god dialog med entreprenører så dette er et godt kjent prosjekt i bransjen, forklarer prosjektleder Marianne Nærø i Statens vegvesen.

Frå Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Frå Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen

Fristen for å levere tilbud er 7.mai 2018.

Når tilbudene er åpnet skal Statens vegvesen gå igjennom all dokumentasjon for å se at det samsvarer med kravene i kontrakten. I tillegg skal alle tilbud kontrollregnes. Når kontrakte er underskrevet starter en samhandlingsperiode mellom entreprenør og Vegvesenet, der alle punkter i kontrakten blir diskutert og gått igjennom. Planen er anleggsstart i september/oktober 2018.

Elektroarbeidet blir lyst ut i 2019.

Abonner på AnleggsMagasinet her:

Rundkøyring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen
Rundkøyring mot Hestøya. Illustrasjon: Statens vegvesen