Svempas off-road

Svempas legendariske spesialversjoner av Scanias biler har endelig sådd frukter i sandkassa med Black Claw.

Black Claw er laget for Sibirske forhold og Svempa har satt sitt preg på den i tillegg til større dekk og høyere bakkeklaring.

Black Claw er laget for Sibirske forhold og Svempa har satt sitt preg på den i tillegg til større dekk og høyere bakkeklaring.

Opprettet
Svempa Bergendahl til høyre og sjefsdesigner Jan Richter.

Svempa Bergendahl til høyre og sjefsdesigner Jan Richter.

Nå har 77-åringen Svein-Erik «Svempa» Bergendahl tatt en ny utfordring og utformet en iøynefallende Scania dumperbil for gruvedrift. Det er ikke bare på eksteriøret han har lagt igjen sitt preg, også hytta har fått oppmerksomhet med spesialsydde seter og dørpaneler.

Ekstraordinær

Det er åpenbart at en Svempa-bil må bli noe ekstraordinært. Og med spesifikasjoner for terrengbruk i Sibir, har han tatt utgangspunkt i en Scania P400 6x6 og utstyrt den med 16.00R20-dekk. Dekkene må være brede for kjøring i Sibirske områder med permafrost gjennom et kort tidsvindu hvert år hvor det er mulig med veiporsjekter og gruvedrift.

Kjører i seig gugge

I stedet for å smelte helt, får underlaget en seig konsistens med blanding av gjørme og sand, noe som hindrer grep. Black Claw er derfor satt opp for å matche egenskapene til rammestyrte dumpere.

14 + 2 M3

Dumperkassa er på 14 kubikkmeter og kan utvides med to kubikkmeter. Den er utstyrt med eksosvarme og hydraulisk vibrering for å hindre lasten fra å fryse fast eller å klistre seg fast.

Nødvendige justeringer på chassiet er blitt gjort for å få plass til de store dekkene og ekstra god bakkeklaring.

P400 i tungvekterklassen, med nyttelast på 18,3 tonn.

P400 i tungvekterklassen, med nyttelast på 18,3 tonn.