Anleggsveteranen:

Svenskprodusert wiregraver

Åkerman 475 er en svenskprodusert wiregravemaskin som ble produsert i totalt 378 eksemplarer. Ett av dem utenfor Lillehammer.

Åkerman 475 var en wire-maskin som ble produsert fra 1957 til 1968 i 378 eksemplarer. Denne har tilhørt VME Norge AS og står nå utenfor Lillehammer.

Åkerman 475 var en wire-maskin som ble produsert fra 1957 til 1968 i 378 eksemplarer. Denne har tilhørt VME Norge AS og står nå utenfor Lillehammer. Foto: Steinar Sund

Publisert Oppdatert

Gravemaskinen tilhører Norsk Vegmuseum og bærer noe preg av tidens tann og mange timers flittig bruk, men er ellers i original stand og viser hvordan en Åkerman-graver så ut og fungerte før hydraulikken revolusjonerte maskindriften.

I følge museets informasjon, ble gravemaskinen produsert en eller annen gang mellom 1957 og 1968 ved Åkermans fabrikker i Esløw i Sverige.

Maskinen er uten hydraulikk og både bom, stikke og skuff ble styrt og kontrollert av et sinnrikt system av wirer.

 

Da VME Norge A/S overtok den i 1991, startet den og gikk, men wirene var ikke intakt.

Da VME Norge A/S overtok den i 1991, startet den og gikk, men wirene var ikke intakt. Foto: Steinar Sund

Stod på lager

Maskinen ble gitt som gave til vegmuseet fra maskinens siste eier, som var VME Norge AS (Volvo - Michigan - Euclid) i november 1994.

Kontaktperson den gangen var Jon Vislie som husker det gamle klenodiet godt, men vet lite om forhistorien, hvor den har gått, hvem den har tilhørt og hva slags arbeidsoppgaver den har hatt. Maskinen stod lenge på lager både hos dem og den forrige eieren.

- Den ble tatt inn som innbytte den gangen da vi overtok Åkerman. Vi hadde den nok stående der i hvert fall i ti år, forteller han.

Åkerman ble overtatt av VME Norge AS i 1991. Da hadde maskinen allerede stått på lager i mange år. Vislie tipper den ikke har vært i bruk siden en eller annen gang på 70-tallet. Da de overtok den var likevel mye av den i brukbar stand.

-  Den startet og gikk, men alt av wirer og den slags var ikke intakt.

Da maskinen hadde stått lenge på lager hos VME, fant de ut at den i grunnen hadde bedre av å være på et museum enn av å stå bortgjemt på et lager. Derfor bestemte de seg for å gi den bort som gave til Norsk vegmuseum hvor den har stått siden.

I dag framstår den gamle maskinen i komplett, original stand prydet med Åkermans originale farger, gult, rødt og svart samtidig som wirene er på plass og det er mulig å se hvordan gravemaskinene ble drevet før hydraulikken gjorde sitt inntog. Totalvekten er på noe over 13 tonn og maskinen er utstyrt med Volvo dieselmotor med rundt 50 hestekrefters ytelse.

Fra wirer til hydraulikk

Maskinen har stått på lager i mange år og kom til Norsk Vegmuseum som gave i november 1994.

Maskinen har stått på lager i mange år og kom til Norsk Vegmuseum som gave i november 1994. Foto: Steinar Sund

Gravemaskinene fra AB Åkermans Gjuteri & Mekaniska verksted i Esløw har i følge svensk Wikipedia sin historie tilbake til 1939. Den aller første gravemaskinen fra det svenske selskapet var Åkerman 300 som ble levert til Sjöbo Cementgjuteri.

Det var også en wire-graver som ble produsert fra 1939 til 1949 i totalt 128 eksemplarer. Den veide bare åtte tonn og hadde en ytelse på 39 hestekrefter.

De første patentene på hydrauliske gravemaskiner begynte å dukke opp allerede på slutten av 40-tallet. Først ut var de italienske brødrene Brunieri som tok patent på en helhydraulisk gravemaskin i 1948.

På femtitallet var flere produsenter i gang med å utvikle hydrauliske gravemaskiner. I Skandinavia var det Brødrene Søyland på Jæren som var først ute med å markedsføre en helhydraulisk gravemaskin i 1956. Det var gravemaskinen Brøyt X2.

Åkerman lanserte sin første hydrauliske graver i 1962. I løpet av de følgende årene utviklet selskapet seg veldig mye og kjøpte blant annet opp noen andre produsenter, blant annet Kockums landsverk i 1972.

I 1981 overtok det svenske selskapet Brødrene Søyland A/S på Jæren og Brøyt ble dermed helsvensk. En stund ble maskinene solgt under merkenavnet Brøyt-Åkermans. Etter hvert gikk det tyngre for den svenske produsenten, som ble kjøpt opp av VME i 1991. Gravemaskinproduksjonen i Eslöv fortsatte likevel helt fram til slutten av 90-tallet. Den 1.desember 1998 kunngjorde selskapet at gravemaskinproduksjonen i Eslöv skulle legges ned.

Maskinen har beltedrift og drives av en Volvo dieselmotor med 50 hestekrefter.

Maskinen har beltedrift og drives av en Volvo dieselmotor med 50 hestekrefter. Foto: Steinar Sund