System for fremkommelighet

- Dette er så vidt vi vet det første systemet i sitt slag som kan brukes på standard hengere. Hovedpoenget er fremkommelighet.

Diskret konstruksjon. Har ikke fått navn ennå heller.

Diskret konstruksjon. Har ikke fått navn ennå heller. Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert

Det er leder og eier Odd Vegar Kolstad i trønderske Odd Kolstad AS som sier dette. Bedriften er norsk Carnehl-importør, og har gjort det spesielt godt med semihengere de siste årene.

- Dette nye systemet er et forholdsvis mye enklere system enn det som er forsøkt tidligere, sier Kolstad, og tenker blant annet på «Megadrive» som Nor Slep lanserte for noen år siden

Carnehl-systemet er ganske enkelt basert på en hydraulisk motor montert på en vanlig aksel. Den har en drivaksel på hver side, og en luftsylinder som får tannhjulene på hver side til å gripe inn i navet.

Han legger til at det har mye til felles med MAN hydrodrive, noe av det samme også Volvo har kommet med. Systemet er da også fortsatt i en tidlig fase av kommersialisering.

- Hengeren hos Øynebråten er kjørt snart et halvt år. Den er en av tre prototyper i verden. Men vi har solgt to til som snart skal leveres.

- Har dere kalt det noe?

- Nei vi har ikke navn på det ennå Tyskerne kaller det bare antriebaxel, altså drivaksel.

- Systemet er ment til hjelp når man har kjørt seg fast, eller for å komme opp bratte bakker. Det virker i opptil 8 km/t, og er ikke ment å kjøre med, forklarer Odd Vegar Kolstad. Arkivbilde.

- Systemet er ment til hjelp når man har kjørt seg fast, eller for å komme opp bratte bakker. Det virker i opptil 8 km/t, og er ikke ment å kjøre med, forklarer Odd Vegar Kolstad. Arkivbilde.