– Systematisk uvesen

Alle ledd i bransjen må ansvarliggjøres for overlastuvesenet. I følge NLF er forholdene ikke blitt bedre med årene.

Roar Melum mottar fortvilte henvendelser fra mange medlemmer som tvinges til å laste for mye.
Roar Melum mottar fortvilte henvendelser fra mange medlemmer som tvinges til å laste for mye. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen/NLF
Publisert Oppdatert

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund Trøndelag (NLF), Roar Melum, er forbannet. Ukentlig får han fortvilte henvendelser fra medlemmer som tvinges til å laste for mye. De som mukker, får beskjed om å finne seg et annen jobb. Det betyr at de seriøse får problemer, mens de andre får flere jobber.

For fristende

– Det praktiseres gjennomgående og systematisk overfylling av biler på anleggsplassene. Fortsatt er det for fristende for entreprenøren å kjøre med overlast, sier Melum.

Han mener ansvaret bør hvile på både entreprenør og transportør. I dag er det sistnevnte som sitter igjen med skjegget i postkassen hvis han blir tatt.

Burde skjønne

I følge Roar Melum blir overlasten dessverre vurdert som «god butikk» av mange.

– Konsekvensene er alvorlige og kan være fatale. Vi får dårligere trafikksikkerhet og urettferdig konkurranse.

Myndighetene har to virkemidler: vektkontroller og økonomisk straff.

– Det er et språk som mange burde skjønne. Derfor skal det bli interessant å følge utviklingen nå som straffegebyrene er blitt strengere, sier Melum.

Prisgitt

Melum håper at de kraftig oppjusterte overlastgebyrene vil ha sin effekt.

– Men dessverre tror jeg også at flere transportører fortsatt vil føle seg prisgitt entreprenørene som presser på. Mest mulig last på bilen vil nok aldri gå av moten. Mine år i bransjen forteller meg at problemet er økende, ikke minkende.

– Å kjøre eller kreve overlast er i beste fall ukollegialt, avslutter Melum.

 

Dobler gebyret

Mange blir fristet, men nå blir det hardere bud for de som kjører med overlast.

 

1. september kom en kraftig justering i bøtesatsene for kjøring med overlast. I tillegg til at satsene er endret, er det innført et grunngebyr på 2.000 kroner. Gebyrene for å overskride totalvekt for kjøretøy og vogntog gjøres også progressive, slik at det blir dyrere å kjøre med mye overlast. Et vogntog som har 15 tonn total overlast som tidligere fikk et gebyr på 32.500 kroner blir i dag presentert for et gebyr på det dobbelte.

– Med en såpass stor økning i gebyrene håper vi det virker avskrekkende å gamble med hva kjøretøyene og veiene våre tåler, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

I tillegg vil gebyrene framover bli indeksregulert hvert femte år. De vil hele tiden være tilpasset dagens kostnadsnivå.

– Det skal lønne seg å følge reglene, og en oppjustering av gebyrene vil føre til at konkurransen blir mer rettferdig for aktører som ikke kjører med overlast. Det er også trafikkfarlig å kjøre med større last enn det kjøretøyet er konstruert for, sier Harsem.

De som mukker, får beskjed om å finne seg et annen jobb. Illustrasjonsfoto
De som mukker, får beskjed om å finne seg et annen jobb. Illustrasjonsfoto Foto: Fredrik Saugstad