Kan de bygge verdens mest klimaeffektive vegstrekning?

Nye Veier har satt seg fore å realisere verdens mest klimaeffektive vegstrekning, og tar miljøstiftelsen Zero med på samarbeid.

Nye Veier og Zero vil ha en metodisk utvikling framover.
Nye Veier og Zero vil ha en metodisk utvikling framover. Foto: Geir Hasle
Publisert Oppdatert

Vegutbygging gir store klimagassutslipp blant annet fra betong, stål og asfalt. Det er også store utslipp fra anleggsmaskiner.

Forbilder

– Den nye rapporten fra IPCC sier at vi globalt må halvere utslippene innen 2030. Dette må innebære en forsterket klimapolitikk også i anleggsnæringen. Derfor ønsker vi å realisere målet om å bygge verdens mest klimaeffektive vegstrekning, sier Ingrid Dahl Hovland, adm. direktør i Nye Veier.

Forbildeprosjekter har vært viktige drivere for endring. Nye Veier og Zero vil at det videre arbeidet skal danne grunnlag for en metodisk utvikling framover, og bidra til realisering av nullutslippsteknologi.

Avgjørende marked

– Vi bruker industrien og leverandørene til å oppnå utslippsreduksjoner. Et av våre avgjørende grep er å utvikle tydelige og ambisiøse prestasjonsmål i kontraktene vi inngår med entreprenørene, sier Hovland.

Regjeringen jobber med en finansieringsmodell for karbonfangst og lagring blant annet for sementproduksjonen i Brevik. Også innen stål og asfalt trengs det ny teknologi for å redusere utslippene.

– Nye Veier kan være med å skape et marked for nullutslippsløsninger i industrien, og dette er avgjørende for at vi skal klare å løse klimaproblemet, sier Marius Holm, som er daglig leder i miljøstiftelsen Zero.