ncc Infrastructure:

Thea og NCC skal kjøre elektrisk

Arbeidet med å skifte ut en dieseldominert anleggsmaskinpark er også i gang.

Prosjektkoordinator Thea Sofie Halvorsen Erdal, avdelingsleder VA NCC Oslo Anders Nordengen og områdesjef NCC Oslo, Svein Nilsplass.
Prosjektkoordinator Thea Sofie Halvorsen Erdal, avdelingsleder VA NCC Oslo Anders Nordengen og områdesjef NCC Oslo, Svein Nilsplass. Foto: NCC
Publisert Oppdatert

De nye elektriske Nissan eNV 200 varebilene vil erstatte dagens diesel varebiler som nå fases ut. NCCs Område Oslo betjener i stor grad alle typer anleggsarbeider i hovedstadens ofte tettbygde strøk.

Lavere kostnader

Lavere drifts- og vedlikeholdskostnader er blant flere fordeler som eldrift avstedkommer. Arbeidet med å skifte ut en dieseldominert anleggsmaskinpark er derfor også godt i gang.

– Vi har to elektriske hjullastere i drift, og venter med lengsel på at leverandørene kommer med elektriske gravemaskiner i vårt segment. Mens vi venter, faser vi ut de gamle Steg IIIB-maskinene og leier Steg IV-maskiner fra NCCs maskinavdeling i Hokksund når behovet oppstår. Det gode samarbeidet med maskinavdelingen gjør dette mulig, forteller områdesjef Svein Nilsplass i NCC Infrastructure.

Nye elkjøretøy og -maskiner er også en avgjørende investering for å oppfylle nye og miljørettede krav fra offentlige byggherrer, forteller avdelingsleder VA i område Oslo, Anders Nordhagen.

10 nye e Nissan eNV 200 varebiler, her ved sju av dem, rulles i disse dager ut på veiene og på NCCs anlegg i hovedstadsområdet.
10 nye e Nissan eNV 200 varebiler, her ved sju av dem, rulles i disse dager ut på veiene og på NCCs anlegg i hovedstadsområdet. Foto: NCC