Tidenes tunnelår gir resultater:

Tidenes borstålsår for Atlas Copco

NFFs tunnelstatistikk ble tradisjonen tro presentert på Fjellsprengningsdagen i slutten av november. Det var god lesning for Atlas Copco.

Statistikken viste at tunnelentreprenørene i år tar ut 6 millioner kubikk fjell fra norske tunnel- og bergrom-prosjekter. Det tilsvarer mellom 11 og 12 millioner bormeter drifterboring.

Statistikken viste at tunnelentreprenørene i år tar ut 6 millioner kubikk fjell fra norske tunnel- og bergrom-prosjekter. Det tilsvarer mellom 11 og 12 millioner bormeter drifterboring.

Publisert Oppdatert
2013 blir et rekordår for borstål hos Atlas Copco.

2013 blir et rekordår for borstål hos Atlas Copco.

Bjørn Andresen, markedssjef for borstål hos Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk, kan konkludere med et fantastisk år for borstål.

Bjørn Andresen, markedssjef for borstål hos Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk, kan konkludere med et fantastisk år for borstål.

Statistikken viste at tunnelentreprenørene i år tar ut 6 millioner kubikk fjell fra norske tunnel- og bergrom-prosjekter, noe som er på linje med fjoråret.

12 millioner bormeter

- Litt forenklet kan man si at 6 millioner kubikkmeter fjell tilsvarer mellom 11 og 12 millioner bormeter drifterboring sier Bjørn Andresen, som er markedssjef for borstål hos Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk.

Når vi ser hva Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk kommer til å omsette for i år, forklarer han at det er enkel hoderegning å beregne en markedsandel på borstål til tunnel på 65 %.

- I tillegg selger vi litt tunnelstål til stykkpris. Den reelle markedsandelen til Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk på tunnelstål ligger således på rundt 70 %, forklarer han.

Økt andel

Omsetningsveksten på fakturerte bormeter på tunnel vil i 2013 bli på hele 40 %. I og med at volumet utsprengt fjell ikke øker nevneverdig, viser dette at Atlas Copco har økt sin markedsandel betydelig.

Fantastisk utvikling

- Også når man ser på borstål samlet, det vi leverer både til overjord og underjord, så er det bare ett ord som er dekkende for utviklingen - fantastisk, sier Bjørn Andresen.

Glemmer ikke oppfølgingen

I et marked som ikke for tiden øker, har de løftet omsetningen på borstål med nærmere 25 %. Men Andresen vet også at den store utfordringen nå blir å gi kundene en bra oppfølging og support. Derfor ønsker han å styrke teamet som jobber med borstål, og ser etter en ny medarbeider som skal jobbe tett på kundene.

- Året 2013 kommer til å gå inn i historiebøkene som tidenes borstålsår i Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk avslutter han.

Tidenes tunnelår gir tidenes borstålsår for Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS. Her ser vi en Atlas Copco Boomer-borrigg i aksjon.

Tidenes tunnelår gir tidenes borstålsår for Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS. Her ser vi en Atlas Copco Boomer-borrigg i aksjon.