To gater for én milliard

Storgata og Thorvald Meyers gate i Oslo skal oppgraderes for henholdsvis 676 og 398 millioner kroner. Det betyr at to av de mest nedslitte sentrumsgatene gis et betydelig løft.

Bildet over viser den nye holdeplassen mellom Folketeateret og Youngs gate som skal hete Storgata.
Bildet over viser den nye holdeplassen mellom Folketeateret og Youngs gate som skal hete Storgata. Foto: Illustrasjon: Bymiljøetaten
Publisert Oppdatert

Storgata og Thorvald Meyers gate i Oslo skal oppgraderes for henholdsvis 676 og 398 millioner kroner. Det betyr at to av de mest nedslitte sentrumsgatene gis et betydelig løft.

Mot slutten av året starter Bymiljøetaten et omfattende arbeid som vil gå over flere år. Først ut er Storgata, med Thorvald Meyers gate hakk i hel. Storgata fornyes fra å være en ulykkesbelastet og nedslitt strekning, til å bli et moderne og innbydende byrom med bredere fortau, ny overflate og ny infrastruktur for trikken.

Gamle avløpsnett

Samtidig skal det byttes ut gamle vann‐ og avløpsrør og legges nytt anlegg for å håndtere overvann. Det hundre år gamle avløpsnettet er ikke dimensjonert for dagens og morgendagens nedbørsmengder.

Prosjektet omfatter også en nær 200 meter lang teknisk tunnel under vegbanen i deler av Storgata (mellom Brugata/Bernt Ankers gate og Hausmanns gate). Tunnelen skal bli føringsveg for rør og kabler som går i gateløpet, slik at man kan begrense fremtidig oppgraving av gata.

Gledens dag

Bevilgningen til Storgata er på 676 millioner kroner og prosjektet ferdigstilles i løpet av 2021.

− Dette er en gledens dag for Oslo og for oss som har jobbet med disse prosjektene i flere år. Både Storgata og Thorvald Meyers gate har fått nye reguleringsplaner. Når nå bevilgningen fra bystyret er på plass, er vi et langt skritt nærmere igangsettelse, sier avdelingsdirektør i Bymiljøetaten, Torunn Carlsson.

Anbudsfrist

Carlsson opplyser at konkurransegrunnlaget for Storgata nå er lagt på den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser, Doffin/TED. Anbudsfrist er i slutten av august. I august vil tilsvarende bli lagt på Doffin/TED for Thorvald Meyers gate.

Bystyrets bevilgning til Thorvald Meyers gate er på 398 millioner kroner. Den store kostnadsforskjellen kommer av at det skal gjøres mer arbeid under bakken i Storgata‐prosjektet.

Thorvald Meyers gate vil bli en gate prioritert for trikk og fotgjengere og stenges for gjennomfartstrafikk. Fortauene oppgraderes med natursteindekke, med smågatestein innerst mot veggen. Flere steder langs gata vil det bli tiltak for å håndtere overvann, blant annet et regnbed ved Olaf Ryes plass. Regnbed er et nedsenket blomsterbed som sluker vann og hindrer oversvømmelse.

Fredet strekning

Øvre del av Thorvald Meyers gate tilhører Birkelunden kulturmiljø, som er fredet. Her legges det ikke asfalt, men strekningen får en mer historisk utforming med storgatestein i gata og granitt i gangsonen.

Oppgraderingen av Thorvald Meyers gate skal etter planen være ferdig sommeren 2020.