Trådløs varsling i Bagnkleivstunnelen

Norsecraft Tec og Skanska tester ut trådløst varslingssystem i Bagnkleivtunnelen

Fra venstre; Jan Aril Langeid, HMS/KS-leder i Skanska for E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet. Fra Norsecraft Tec ser vi Kirsten Sannes, salgssjef varslingsteknikk, Raymond Halvorsen, produktsjef brannteknik og Svein Jørgensen, teknisk logistikk ansvarlig.

Fra venstre; Jan Aril Langeid, HMS/KS-leder i Skanska for E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet. Fra Norsecraft Tec ser vi Kirsten Sannes, salgssjef varslingsteknikk, Raymond Halvorsen, produktsjef brannteknik og Svein Jørgensen, teknisk logistikk ansvarlig.

Opprettet

Fakta:

WES+ er et trådløst varslingssystem beregnet for bygg & anlegg før faste installasjoner er på plass. Enhetene er trådløse, batteridrevet og kobles sammen i et lukket nettverk. Wes+ består av en hovedsentral med GSM oppkobling, manuelle varslingsenheter, røyk- og varmedetektorer som kan kobles sammen i et uendelig nettverk.

 

100 meter i mellom hver enhet med manuelle utløsere, det er hva Norsecraft Tec prøver ut sammen med Skanska i Bagnkleivstunnelen. Systemet bruker radiosignaler og hver varslingsenhet har en rekkevidde på en kilometer i uhindret luftlinje.

Den store skrekken

Brann, røykutvikling, behov for evakuering eller varsling ved personskade i et bygg under oppføring eller en tunnel under driving. Disse punktene blir beskrevet som et hms-gap og det kan være entreprenørens og byggherrens store skrekk.

Testing

Dette er den første tunnelen i Norge systemet testes ut i, i skrivende stund var det satt opp seks enheter.

En av de største fordelene er at man setter opp nye enheter ettersom tunnelen drives innover.

Dette er et prøveprosjekt og vil vare i to til tre måneder, noe også byggherren er informert om.

Blant annet skal det bli testet for å se om det tåler det tøffe miljøet i en tunnel under driving.  Jan Aril Langeid, HMS/KS-leder i Skanska for E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet var i ferd med å sette seg inn i systemet da AnleggsMagasinet fikk se hvordan det fungerte.

– Vi vil sette opp flere etter hvert, i tillegg til en i redningscontaineren i tunnelen, påpeker Langeid.

Engelske Ramtech har utviklet Wes + som er et trådløst varslingssystem beregnet for bruk i bygg og anlegg under oppføring og rehabilitering. Typiske bruksområder for anleggsbransjen kan være tunneler, boligrigger og sprengcontainere.

Man plasserer ut varslingsstasjoner ettersom prosjektet skrider frem og det er ikke behov for strømnett siden batteriene varer i tre år. Det er ingen begrensning på hvor mange enheter det kan være i et system.

 

Raymond Halvorsen, produktsjef brannteknikk hos Norsecraft Tec, har god erfaring med Skanska som kunde. Samtlige av entreprenørens maskiner som blir brukt under grunn har brannslukningssystemer installert.

– Skanska har vi allerede lang og god erfaring med og vi vet de er blant de fremste entreprenørene på hms, kommenterer Halvorsen.

Kirsten slår alarm for øvelse på en av WES-enhetene et par hundre meter inn i Bagnkleivstunnelen.

Kirsten slår alarm for øvelse på en av WES-enhetene et par hundre meter inn i Bagnkleivstunnelen.

Alarmen høres og er synlig gjennom hele tunnelen hvor enhetene er satt opp. I tillegg får baseenheten inne på brakkeriggen opp hvor det er slått alarm, den samme informasjonen blir sendt på sms til inn til seks utvalgte mottagere.

Alarmen høres og er synlig gjennom hele tunnelen hvor enhetene er satt opp. I tillegg får baseenheten inne på brakkeriggen opp hvor det er slått alarm, den samme informasjonen blir sendt på sms til inn til seks utvalgte mottagere.