Tre lasteskip fulle av maskiner

Første lasteskip med 700 tonn tunnelmaskiner og materiell seiler i dag til Eysturoyar- og Sandoyartunnel-prosjektet på Færøyene

Foran flere hundre tonn utstyr ser vi, fra venstre, Rune Vik, Wenche Johnrud, Jan Berge og  Kristoffer Hoen.

Foran flere hundre tonn utstyr ser vi, fra venstre, Rune Vik, Wenche Johnrud, Jan Berge og Kristoffer Hoen. Foto: NCC

Publisert Oppdatert

Tunnelprosjektet på Færøyene har en samlet verdi på 2,5 milliarder kroner og vil bestå av to undersjøiske tunneler på henholdsvis 11,2 og 10,5 kilometer.

Totalt ble det lastet cirka 700 tonn materiell på det færøyske lasteskipet M/V Eystnes i Drammen Havn. Lasteskipet seiler i retning Færøyene i løpet av de neste dagene for deretter å bli lastet med 28 boligbrakker på 200 tonn i Skien.

NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene.

NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som skal arbeide i prosjektet var også med å bygge de to foregående tunnelene.

- Det er mange tunge maskiner og annet materiell som er involvert i slike store tunnelprosjekter. Her skal flere hundre tonn fraktes fra våre maskinlagre, kjøres eller løftes om bord på lasteskipet og samtidig sikres for overfarten til destinasjonen. Med det gode samarbeidet vi har hatt her med alle involverte i flyttingen, så har dette gått smertefritt, sier Rune Vik, materialleder på Maskin & Materiell i NCC.

Største på Færøyene noensinne

Tunnellene skal binde sammen øyene Stromoy og Eysturoy samt Stromoy og Sandoy til resten av veinettet på øygruppen. Et statlig selskap ble opprettet for å styre prosjektet. Satsningen blir finansiert med 400 millioner danske kroner fra den danske stat. Resten av kostnaden blir finansiert med lån.

NCC konstruerer Eysturoytunnelen først, deretter vil boringen på Sandoyartunnelen starte når Eysteroytunnelen står ferdig. Formålet med tunnelene er å forbedre mobiliteten til de lokale innbyggerne, bedriftene og de offentlige instansene.

Flere tusen mennesker får redusert sin reisetid med opp til 1,5 time som vil styrke næringslivet og samfunnet som helhet.

Over halvparten av innbyggerne på Færøyene kommer til å bo i et område med en nær ubetydelig reiselengde, som følge av tunnellene. Offentlige tjenester vil blant annet bli tilgjengelig der hvor de tidligere ikke har vært tilgjengelige.

Prosjektbeskrivelse:

Eysturoyartunnelen:

Undersjøisk tunnel m.m Byggetid:

2016 – 2019/20 (3-4 år) Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer Bredde: 10,5m Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -187 Finansiering: passeringsavgift Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Landstinget Entrepriseform: Totalenterprise Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder

Sandoyartunnelen:

Undersjøisk tunnel m.m Byggetid: 2018 – 2023 (5 år) Bredde: 9,5 meter Totallengde hovedtunnel: 10,9 kilometer Antall dognpasseringer: 310 biler Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -155 meter Finansiering: passeringsavgift Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Landstinget Entrepriseform: Totalenterprise Kontraktverdi: NOK1,1 milliarder

 


 

Borerigg på vei ombord.

Borerigg på vei ombord. Foto: NCC

Flere hundre tonn fraktes fra NCC sine maskinlagre, det kjøres eller løftes om bord, sikres, og fraktes til Færøyene.

Flere hundre tonn fraktes fra NCC sine maskinlagre, det kjøres eller løftes om bord, sikres, og fraktes til Færøyene. Foto: NCC

En Volvo L90F på vei for å delta på det største prosjektet øygruppa har sett noensinne.

En Volvo L90F på vei for å delta på det største prosjektet øygruppa har sett noensinne. Foto: NCC

Opp til 3 lasteskip skal i løpet av de neste månedene frakte utstyr til øygruppen, i følge en pressemelding fra NCC.

Opp til 3 lasteskip skal i løpet av de neste månedene frakte utstyr til øygruppen, i følge en pressemelding fra NCC. Foto: NCC

Selskapet bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin.

Selskapet bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Foto: NCC

To undersjøiske tunneler skal bygges med NCCs kompetanse og utstyr.

To undersjøiske tunneler skal bygges med NCCs kompetanse og utstyr. Foto: NCC