Riksveg 77 Tjernfjellet Nordland:

Tunneljobben er tildelt

Hæhre Entreprenør AS er tildelt oppdraget med å bygge rv. 77 Tjernfjelltunnelen.

Arbeidene med forskjæring og riggområde ble gjort i vinter. Drivingen av tunnelen starter etter planen i løpet av høsten.

Arbeidene med forskjæring og riggområde ble gjort i vinter. Drivingen av tunnelen starter etter planen i løpet av høsten. Foto: Statens vegvesen

Publisert Oppdatert

Ti entreprenørselskap deltok i anbudskonkurransen. Etter kontrollregning og gjennomgang av dokumentasjon er det klart at Hæhre, som leverte den nest laveste prisen, er innstilt til jobben.

Tilbudet fra ToK Joint Venture*, som leverte lavest på pris, er altså avvist.

- Etter våre vurderinger har ikke selskapet dokumentert tilstrekkelig erfaring fra denne typen tunneldrift, sier prosjektleder Arild Hegreberg i Statens vegvesen.

ToK Joint Venture er et arbeidsfellesskap mellom italienske Toto Construzioni Generali og Kolbjørn Nilsskog AS fra Mosjøen.

Tildelingsbrevet er gått ut til Hæhre Entreprenør AS, samtidig som de andre tilbyderne er orientert om avgjørelsen.

Riksveg 77 er en ca. 34 km lang mellomriksveg som går fra E6 i Saltdal i Nordland i vest til svenskegrensa i øst.

Andel tungtrafikk er 26 %

Andelen tunge kjøretøy er 26 %. På vinteren er vegen ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast.

Tilbudene:

1. Leonhard Nilsen og sønner AS - 346.052.806,69

2. Hæhre Entreprenør AS - 320.830.225,17

3. Skanska AS - 322.811.603,00

4. ToK Joint Venture - 274.999.999,00

5. Aldesa - 361.351.902,24

6. Metrostav AS - 341.554.212,67

7. Strabag AG - 338.810.416,09

8. Kruse Smith Entreprenør AS - 328.911.986,80

9. PNC Norge AS - 326.478.180,73

10. AF Gruppen AS - 329.737.607,00

Den 4 km lange strekningen forbi Tjernfjellet har sterk stigning og mange svinger, den er smal og har mangelfulle grøfter og rekkverk. Vegen går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura.

Tunnelen blir ca. 3,3 kilometer lang