Tunnelkontrakt til Skanska

Ekeberg- og Svartdalstunnelen på E6/E18 i Oslo skal rehabiliteres for 516 millioner kroner, og Skanska har fått kontrakten.

Regiondirektør Anders Geirsta i Skanska og prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen under kontraktssigneringen.
Regiondirektør Anders Geirsta i Skanska og prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen under kontraktssigneringen.
Publisert

Prosjektet gjennomføres som enhetspriskontrakt, starter opp sommeren 2017 og skal være ferdigstilt før sommeren 2019. Hovedtyngden av arbeidene som skal utføres er elektroarbeider, brannsikring og forbedret renseløsning for vann fra tunnelene. I tillegg skal det bygges nye tekniske bygg, oppgradering av rømningsveier, legges nytt asfalt slitelag samt skifte ut alt av skilter.

Passer optimalt

– Vi er kjempefornøyd med å ha vunnet enda en rehabiliteringskontrakt for Statens vegvesen. Prosjektets størrelse, vår relasjon til byggherren, kompleksiteten i prosjektet og våre tilgjengelige ressurser, gjør at prosjektet passer optimalt inn i vår prosjektportefølje, uttaler Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for Skanska Anlegg.

Nattestid

Arbeidene vil i stor grad foregå på natten slik at trafikken blir minst mulig påvirket. Tunnelene skal åpnes for trafikk hver morgen. Unntaket er sommeren 2017 og 2018, samt enkelte helger hvor arbeidets art gjør at ett løp vil bli døgnkontinuerlig stengt.

– I dette prosjektet får vi utnyttet vår kompetanse og gjennomføringskraft både innen tunnelinnredning og elektrotekniske fag.

– Vi ser frem til å komme i gang med arbeidene og har satt oss godt inn i prosjektet. Vi er klar over utfordringene prosjektet bringer i form av nattarbeid, stor trafikk og ulemper for omgivelsene i gjennomføringsfasen, uttaler Anders Geirsta, regiondirektør for anleggsregionen Industri, Bro og Marine.