Tøff E6–kryssing

Over tre kilometer tunnel og store brukonstruksjoner i elva gjør E6-utbyggingen i Soknedal utfordrende. Til gjengjeld effektiviseres arbeidet med avanserte digitale verktøy.

Spesielt fundamenteringen er utfordrende. Under elvebunnen er det en del uforutsette ting som kan oppstå.
Spesielt fundamenteringen er utfordrende. Under elvebunnen er det en del uforutsette ting som kan oppstå. Foto: AF Anlegg
Publisert

En seks kilometer lang vegstrekning gjennom Soknedal bygges ut i løpet av tre år. Sør for sentrum kommer et toplanskryss med avkjøring til Soknedal, før vegen fortsetter inn i en 3,6 kilometer lang tunnel. Prosjektet omfatter tunnel, konstruksjon og grunnarbeid, og det meldes om en del koordineringsutfordringer. Det er plassmangel og store konstruksjoner i tunnelarbeidet.

Under elvebunnen

Anleggslederen for konstruksjonsarbeidet på E6 Soknedal heter Rune Gaasvik, og er fra AF Anlegg. Han forteller at bygging nær og i elva er krevende.

– Spesielt gjelder det fundamenteringen. Under elvebunnen er det en del uforutsette ting som kan oppstå, sier Gaasvik.

– Høyde på fjell skaper vansker, det samme gjør massene vi treffer på. På to av bruene ligger fundamentene fire meter under elvebunnen. I tillegg må vi forholde oss til uventede nedbørsmengder, isgang og værproblematikk i forbindelse med elva, sier han.

Klar tendens

Hele 160 personer er involvert i utbyggingen av E6 sør for Trondheim. I enkelte deler av prosjektet er det mange folk og få maskiner, mens i andre deler er det motsatt. Men tendensen er klar. Anleggsbransjen er i endring og stadig større del av prosjektet blir digitalisert. Landmålerne til AF bruker Gemini Terreng i planleggingen og oppfølgingen av byggeprosjektet, som har et budsjett på nesten 1 milliard kroner.

– Landmålerjobben i dag er litt annerledes enn før. Tidligere var vi hovedsakelig stikker, som var ute for å kontrollere høyde, sette ut kantstein og sette ut fundamenter. Nå sitter vi mye mer på kontoret og forbereder maskinstyringsdata, behandler dronebilder, prosjekterer og planlegger, sier stikningsleder i AF Anlegg, Rafal Szymanowski.

– Gemini Terreng gjør prosjektene veldig mye enklere. Dette fordi vi har utviklet moduler som er spesialdesignet for byggegrop, tunnel og andre essensielle elementer i et infrastrukturprosjekt, sier Pål Tønder, business manager i Powel Construction.

Ti ble fem

Rafal forteller at landmåleryrket er blitt kraftig effektivisert i løpet av de siste årene på grunn av digitale verktøy.

– Før var vi rundt ti stikkere på store prosjekter, mens vi nå er fem inkludert lederen. Det er en stor, stor besparelse på tid og arbeid. Det meste av jobben gjøres på PC, og det liker jeg, sier Szymanowski.

E6 Soknedal skal være ferdig bygget i løpet desember 2020.