Tunnel her vil koste 6 milliarder

En undersjøisk tunnel kan halvere reisetida mellom Svolvær og Stokmarknes

Statens vegvesen vurderer to alternative tunneler under Hadselfjorden. Illuastrasjon: SSV
Statens vegvesen vurderer to alternative tunneler under Hadselfjorden. Illuastrasjon: SSV
Publisert

I forbindelse med arbeidet med å utrede framtidig kryssing av Hadselfjorden, har Statens vegvesen presentert to mulige alternativer for undersjøiske tunnel, på hver sin side av dagens ferjesamband. Begge disse er anslått å koste om lag 6 milliarder kroner.

Halvering i reisetid

En undersjøisk tunnel kan halvere reisetida mellom Svolvær og Stokmarknes fra en og en halv time i dag til 45 minutter i framtida.

FV.82 Hadselfjorden:

Hensikten er å se på muligheten for å knytte Lofoten sammen med Vesterålen med fastforbindelse over Hadselfjorden.

Finansiering: Uavklart

Totalkostnad: Uavklart

NTP: Ikke omtalt

Fase: Utredning

Bevilgning: Ikke omtalt

Det er vurdert to alternativer, ett på hver side av dagens ferjesamband. I begge alternativene er det inkludert en parallell rømningstunnel, som er et krav for tunneler på over 10 kilometer. Anslagene er gjort som en del av utredningen om framtidig kryssing av Hadselfjorden, som Statens vegvesen utfører på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

To alternativer

Det ene alternativet er en tunnel på 14-15 kilometer, fra Jenslibukta ved E10 sør for Fiskebøl til østsiden av Husbykollen, 5-6 kilometer øst for Melbu på Hadseløya.

Det andre alternativet er en tunnel på 11-12 kilometer fra Hadselsanden på Austvågøya til like nord for Melbu.

Begge tunnelalternativene innebærer at reisetida mellom Svolvær og Stokmarknes halveres, fra en og en halv time i dag til 45 minutter.

Nye tunnelkrav

Det er innført nye krav til stigning i tunneler, som blant annet innebærer at nye tunneler ikke kan ha mer enn 5 prosents stigning. Til sammenligning har Sløverfjordtunnelen på E10 en stigning på 8 prosent.

Bru ville kostet 15 milliarder

Statens vegvesen har forkastet muligheten for brukryssing av Hadselfjorden. Det kan være teknisk mulig å bygge en hengebru i tre spenn med to tårn som forankres med betongunderstell, men en slik bru er anslått å koste minst 15 milliarder kroner.

Abonner på AnleggsMagasinet:

Fergeforbindelsen mellom Melbu og Fiskebøl. Foto: SVV
Fergeforbindelsen mellom Melbu og Fiskebøl. Foto: SVV