Tunnelstatistikken:

Tatt ut over 1,4 millioner kubikk alene

Acciona-Ghella troner på toppen av tunnelstatistikken med ett prosjekt

De fire TBM maskinene på Follobanen-prosjektet har gjort vei i vellinga på tunnelstatistikken. Foto: Acciona-Ghella

De fire TBM maskinene på Follobanen-prosjektet har gjort vei i vellinga på tunnelstatistikken. Foto: Acciona-Ghella

Publisert

- Det er nok siste gang norske selskap troner på toppen av tunnelstatistikken.

Det var ordene til forrige styreleder i NFF, Frode Nilsen, da han startet Fjellsprengerkonferansen i fjor.

Og det hadde bare gått noen sekunder inn årets fjellsprengerkonferanse (den 55. i rekken), før dette ble bekreftet av hans arvtager, Øyvind Engelstad.

For en stor del av massene som ble tatt ut av norske fjell og bergrom i år, ble gjort av én utenlandsk entreprenør.

Var ventet

Frode Nilsen i LNS kunne forutsi at årets tunnelstatistikk ville være sterkt preget av utenlandske aktører. Foto: Fredrik Saugstad

Frode Nilsen i LNS kunne forutsi at årets tunnelstatistikk ville være sterkt preget av utenlandske aktører. Foto: Fredrik Saugstad

Det kom heller ikke som noen overraskelse av Acciona-Ghella dyttet de norske riksentreprenørene ned fra tronen.

De har nå hatt fire TBM-maskiner gående under Ekebergåsen i omtrent et år og er omtrent halvferdig med drivingen.

Mye utenlandsk

Tunnelekspertene i Skanska, Veidekke, AF-Gruppen, Implenia og Hæhre følger etter Acciona. Deretter finner vi tre utenlandske entreprenører igjen før Frode Nilsens LNS dukker opp foran Aldesa.

Tabell: NFF

Tabell: NFF

Tabell: NFF

Tabell: NFF

18 kilometer

Det er Spanske Acciona og italienske Ghella har gått sammen og etablert AGJV. I starten av november nådde de en viktig milepæl. Tunnelboremaskinene hadde fullført 50 prosent av tunnelene.

Det betyr at AGJV har boret 18 000 meter siden Dronning Eufemia, den første tunnelboremaskinen, startet i september i fjor. TBM Eufemia har boret 5,3 kilometer, noe som tilsvarer 60 prosent av veien til Oslo, og Ellisiv følger 150 meter bak. De er begge foran skjema og kommer til Oslo innen sommeren 2018. TBMene Anna og Magda jobber kontinuerlig mot Ski, og de er også på plan. De har boret henholdsvis 3,8 (42%) og 3,6 kilometer (nesten 40%). Det vil alltid komme utfordringer i et stort TBM-prosjekt som Follobanen, med ekstremt hardt fjell og enkelte svakhetssoner, men produksjonen er stabil og fremtidsutsiktene er gode, ifølge byggherren BaneNor.