23948sdkhjf

Vegvesenet/Skanska tok kaka

En internasjonal jury har utropt Vegvesenets OPS-prosjekt rv3/rv25 Løten-Elverum til beste transportprosjekt i Partnerships Awards 2019.

Prosjektet vant prisen i konkurranse med prosjekter i Tyskland, Nederland, Tyrkia og Bosnia-Herzegovina. Rammen for konkurransen er offentlig-privat samarbeid som har stor utbredelse globalt. OPS-prosjektet var det første i transportsektoren i Norge på 12 år.

Det var Hedmarksvegen AS, der Skanska Norge AS er den sentrale aktøren, som fikk utbyggingskontrakten.

Innovativ modell

– Jeg er stolt over at vi anerkjennes internasjonalt for god kontraktsutvikling og en innovativ modell for konkurransegjennomføring, sier Bettina Sandvin som leder prosjekt og kontrakt i Vegdirektoratet.

Skanskas konsernsjef, Ståle Rød, sier det slik: – Dette er en anerkjennelse av våre folk i teamet som jobbet med prosjektet i omtrent ett år. I tett samarbeid med Statens Vegvesen utviklet de prosjektet med gode løsninger til det beste for trafikantene og samfunnet.

Skanska har erfaring fra OPS–prosjekter både i Norge og andre deler av verden, og Rød sier de har hatt stor nytte av dette på rv3/rv 25.

Måle seg med hva som helst

– Dette er et prosjekt som måle seg med hvilken som helst veibygging hva angår framdrift og kostnadseffektivitet, sier Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye.

Prosjektkostnadene ble redusert med omlag 20 prosent, sammenlignet med kostnadsoverslaget Stortinget i sin tid fikk seg forelagt.

Juryens begrunnelse

Den internasjonale juryen legger vekt på at det var god struktur i anbudsdokumentasjonen, god risikodeling mellom byggherre og utbygger og stor vekt på miljøpåvirkning og bærekraft.

The Parnerships Awards har klasser for byggeprosjekter og anleggsprosjekter. Det er en kjent arena i bransjen der også representanter for Vegvesenet har blitt invitert til å sitte i ekspertpanel.

Fra begrunnelsen: «The speed and efficiency of financial close was achieved without sacrificing design quality or innovation all of which can be seen in abundance in the project. It succeeded in raising a substantial amount of long term funding and swaps in Norwegian Krone which is a relatively illiquid currency by international standards. The judges praised the structuring of project documentation and risk allocation including a mechanism to adjust a part of the annual fee dependent on the accident rate on the road. They were also pleased that significant emphasis was placed on the sustainability and environmental impact of this scheme».

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14