Vei og anlegg 2018:

Nasta overrasket med Zeron ZE19

Og nå kan du bestille elektrifisert 3,5 tonner, 8-tonner og 14-tonner

Publisert Oppdatert

En av bombene på årets Vei og Anlegg er at du nå kan bestille fire forskjellige Hitachi-gravemaskiner på batteridrift fra Nasta.

Bakgrunnen er at Hitachi har kjøpt opp det sveitsiske firmaet Suncar og her ser vi resultatet.

Zeron ZE19

Det vil si, her ser vi en prototype på en elektrifisert Hitachi ZX19.

Den kan både kjøres på nettstrøm via kabel og på batteri.

4,5 timers driftstid

Et litium-batteri og motoreffekt på 30 kilowatt skal gi 4,5 timers driftstid.

Hitachi Zeron ZE19:

Totalvekt: 2 tonn

Bredde: 1055 mm

Høyde: 2360 mm

Maks gravedybde: 2390 mm

Motorkraft: 30 kw

Hastighet: 4,2 km/t

Driftstid: 4,5 timer

Hitachi Zero 19 blir tilgjengelig fra våren 2019.

Da vil maskinen ser ut som en vanlig ZX19 og komme med lukket hytte, forklarer salgssjefen i Nasta, Lars Engmark.

Allerede nå kan man altså bestille disse på batteridrift:

Zeron ZE19: minimaskin på 2 tonn

Zeron ZE33: minimaskin på 3,5 tonn

Zeron ZE85US: beltegraver på 8 tonn

Zeron ZE135US: beltegraver på 14 tonn

Lars Engmark, salgssjef i Nasta. Foto: Fredrik Saugstad
Lars Engmark, salgssjef i Nasta. Foto: Fredrik Saugstad

- Dette blir spennende, særlig i forhold til mottakelsen av 8-tonneren med eldrift, forklarer Engmark.

Han har merket god pågang med spørsmål rundt utslippsfrie maskiner, og som maskinimportør er det vanskelig å tilby noe som ligger 2 til 3 år frem i tid poengterer han.

- Men nå er det under et år unna, da blir det noe helt annet.

Prisen er som ventet høy, 3 ganger summen av den konvensjonelle maskinen. Likevel sparer man på vedlikehold, rimelig strøm og at maskinen varer lenger.

Nasta har kjøpt denne prototypen i påvente av de første produksjonsmaskinene som kommer til året.

Abonner på AnleggsMagasinet

Neida, den skal ikke så sånn ut, dette er bare en prototype. Neste år kommer den med normalt utseende og hytte. Foto: Fredrik Saugstad
Neida, den skal ikke så sånn ut, dette er bare en prototype. Neste år kommer den med normalt utseende og hytte. Foto: Fredrik Saugstad