Landets første fossilfrie anlegg

Alle anleggsmaskiner, lastebiler og biler går på strøm eller fornybar diesel.

I fremtiden er målet vårt å elektrifisere så mye vi kan av anleggsarbeidet vårt, sier konserndirektør Elisabeth Vike Vardheim i Statnett. Foto: Statnett
I fremtiden er målet vårt å elektrifisere så mye vi kan av anleggsarbeidet vårt, sier konserndirektør Elisabeth Vike Vardheim i Statnett. Foto: Statnett
Publisert Oppdatert

For første gang i Norge gjennomføres et fossilfritt anleggsarbeid i Norge. Det skjer i Oslo der Statnett og Veidekke er i gang med å fornye strømkablene mellom Smestad og Sogn transformatorstasjoner.

– Flere av maskinene som brukes i tunnelarbeidet er elektriske. Personbiltransporten skjer hovedsakelig med elbiler, mens lastebiler og andre maskiner går på fornybar og palmeoljefri diesel, sier prosjektleder Hans Herlofsen i Statnett.

Anleggsbransjen står for 570 000 tonn CO2-utslipp i Norge, det vil si omtrent én prosent av CO2-utslippene nasjonalt, viser tall fra miljøstiftelsen Zero fra 2015.

– I dette prosjektet kutter vi utslippene med hele 78 prosent. Det utgjør en reduksjon på flere tusen tonn CO2. Ved også å gjøre anleggstransporten fossilfri, bidrar vi til at utviklingen av klimanøytralt anleggsarbeid tas ett skritt videre, sier Herlofsen.

Hvis alt anleggsarbeid i Norge var fossilfritt ville det bety kutt i CO2-utslippene med 444 600 tonn, eller 0,8 prosent av nasjonale utslipp.

Flere elektriske anleggsmaskiner fremover

Veidekke driver allerede flere fossilfrie byggeplasser, og jobber med å redusere CO2-avtrykket fra hele sin virksomhet.

– Vårt mål er en fossilfri maskinpark. Utfordringen i dag er tilgangen på utslippsfrie anleggsmaskiner, men vi følger utviklingen og vil fase inn elektriske anleggsmaskiner så snart det blir teknisk mulig, sier prosjektsjef Stein Håvard Bjøru i Veidekke.

Abonner på AnleggsMagasinet