utvidelse non-schengen øst:

Nytt anleggsprosjekt på OSL

Veidekke skal grave ut og støpe kjelleren til terminalbygget og bygge oppstillingsplasser for fly med tilhørende infrastruktur

Slik blir Oslo Lufthavn etter utvidelsen.
Slik blir Oslo Lufthavn etter utvidelsen. Foto: Nordic - Office of Architecture
Publisert

Veidekke har fått i oppdrag av Avinor å utføre anleggsarbeider i forbindelse med utvidelsen av kapasiteten for reisende utenfor Schengen-området.

Oppdraget er en byggherrestyrt utførelsesentreprise verdt omlag 350 millioner kroner ekskl. mva.

Betydelig utvidelse

De siste årene har trafikken på Oslo lufthavn til og fra land utenfor Schengen vist en større vekst enn trafikk innenfor.

Veidekkes oppdrag er starten på prosjektet «Utvidelse Non-Schengen Øst» (UNSØ), som også innebærer en betydelig utvidelse av terminalbygget.

Anlegg tett på fly

Veidekke skal grave ut og støpe kjelleren til terminalbygget og bygge oppstillingsplasser for fly med tilhørende infrastruktur. Det betyr armerte betongdekker med snøsmelteanlegg og tekniske installasjoner som drivstoffanlegg, kabelføringsanlegg og betongkummer for bakkestrøm, PCA-luft og vann. Alt arbeidet skal utføres med strenge krav til miljø og sikkerhet.

- Dette er et utfordrende oppdrag for oss der arbeidet skal foregå tett inntil områder der flytrafikk foregår. Vi har lang erfaring med å arbeide på Oslo lufthavn selv om det er full drift ved siden av. Gjennom god planlegging og tett samarbeid med Avinor skal vi lykkes med dette. Vi takker så mye for tilliten, og gleder oss nå til å sette i gang med arbeidene, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Anlegg.

Nytt tilbygg ferdig 2024

Byggearbeidene starter opp umiddelbart og skal hovedsakelig være avsluttet i løpet av 2022 med endelig ferdigstillelse i 2024. Oppdraget er en opsjon som var en del av kontrakten Veidekke inngikk med Avinor i 2017. Kontrakten inngår i Veidekkes ordrereserve for tredje kvartal.