Veidoktoren

Ser årsakssammenhenger bedre ved å kombinere overflatedata med underlagsdata

Målebilen kan se slik ut. En 3-D georadarantenne lengst fremme, et videokamera på taket og bak sitter sveipelaseren.
Målebilen kan se slik ut. En 3-D georadarantenne lengst fremme, et videokamera på taket og bak sitter sveipelaseren. Foto: Roadscanners
Publisert Oppdatert

Teknologien går stadig lenger og vi kan få mer korrekt informasjon dokumentert som grunnlag for bestilling av vedlikehold og utbedringer.

I dette tilfellet skal teknologien hjelpe til å finne de punktene langs en trase som bør utbedres før det kommer skader.

Doktorbilen

Med deres «doktorbil» registrerer de et fortløpende bilde av hele veirommet. Grunnen under veibanen, veisidene med fundamentmasse, rør, kabler, overflaten av veibanen, veiomgivelsene med skilting og det hele. Det skjer for hele veistrekningen uten å røre på en stein og uten å forstyrre annen trafikk. Alt lagres for senere analyser og etablering av utbedringstiltak. Basert på analyse av de registrerte dataene planlegges inngrep bare der det er nødvendig og da rettet mot det som er påvist feil.

Fotokombi

Hemmeligheten er å kombinere alle relevante moderne fotograferingsteknologier og kombinere dette med spesialutviklet programvare for «se» under bakken.

Teknikken

Teknikken som omfatter georadar og varmekameraer, laser scannere, 3D aksellerometer og tilhørende programvare, bidrar til å stadfeste problemområder på veien og også årsakene til problemene. Her bør det også legges til at når sprekker og setninger blir synlige på veien, så har allerede en stor del av veibeggets bæreevne gått tapt.

Den norske avdelingen for Roadscanners i Kirkenes ble stiftet i 2013 og det første året undersøkte de 170 kilometer vei for Statens vegvesen region nord. I 2014 undersøkte de 300 kilometer for samme oppdragsgiver.

– Det er en fordel for Norge at teknologien er utviklet under samme klimatiske forhold som de vi har her hjemme, forklarer Kåre Storvik, i Roadscanners.

Doktorbilen kan se under overflaten og avsløre hva som er i ferd med å skje i og under bærelaget.
Doktorbilen kan se under overflaten og avsløre hva som er i ferd med å skje i og under bærelaget. Foto: Roadscanners

Roadscanners

Det finske selskapet, Roadscanners, skal gi beslutningstagere en bedre hverdag. Mange av behovene avgjøres i dag ved hjelp av flere tiår med erfaring fra en veistrekning. Dette gir ofte et godt grunnlag for beslutningen. Men om belastningen har forandret seg, om vinterens tele har ødelagt ekstra mye, eller om slitelaget er nedkjørt, gir den nye metoden gode muligheter for å få fram fakta. Mulighetene for å kvalitetskontrollere nylig utført arbeid er også tilstede.

– Det er en fordel for Norge at teknologien er utviklet under samme klimatiske forhold som de vi har her hjemme, forklarer Kåre Storvik, i Roadscanners.

Super single

Bruken av typen supersingle dekk på tunge kjøretøy, har de siste årene økt slitasjen betydelig på veiene i Finland. Dekkene påfører økt marktrykk på veiene og i følge finske Roadscanners tilsvarer en slik akselpassering åtte til 12 passeringer med vanlige dekk. Roadscanners har også en dyster fremtidsprognose dersom automatisering av kjøretøy blir innført. Det kan føre til at alle kjøretøy vil holde seg innenfor en centimeters variasjon av sporvalg, noe som vil føre til behov for langt tykkere asfalt enn det vi har i dag.

Bildet viser Bengt Avellan fra Roadscanners som viser frem georadarutstyret til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen i Kirkenes.
Bildet viser Bengt Avellan fra Roadscanners som viser frem georadarutstyret til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen i Kirkenes. Foto: Roadscanners Norway
Bruksområdene kan være mange, ikke bare med Statens vegvesen som bruker. Her ser vi doktorbilen klar for oppdrag på Høybuktmoen, Kirkenes.
Bruksområdene kan være mange, ikke bare med Statens vegvesen som bruker. Her ser vi doktorbilen klar for oppdrag på Høybuktmoen, Kirkenes. Foto: Roadscanners Norway