Demonstreres i dag

Den første autonome brøytebilen med centimeter-presisjon vises på Fagernes i dag

En Mercedes-Benz Arocs blir nå utviklet til autonom brøytebil av Semcon Devotek AS og Øveraasen AS. Foto: Semcon
En Mercedes-Benz Arocs blir nå utviklet til autonom brøytebil av Semcon Devotek AS og Øveraasen AS. Foto: Semcon
Publisert Oppdatert

Den vil kjøre med presisjon ned til centimeteren, forklarer Baard Røsvik, business development manager hos Semcon Devotek AS.

Effektivitet og oppetid

Gevinsten med autonom brøytebil på flyplass skal gi bedre oppetid og økt effektivitet. Han uttalte under Arendalsuka i 2017 at autonomi er den neste industrielle revolusjon.

Han tror at autonome systemer vil påvirke alle deler av livene våre. Utviklingen er allerede godt i gang innen felter som gruvedrift, skipsfart, flyplasser, avfallshåndtering, personlig mobilitet, store veianlegg og landbruk

Om prosjektet er vellykket kan løsningen implementeres på flere av Avinors 46 flyplasser i Norge: Foto: Semcon
Om prosjektet er vellykket kan løsningen implementeres på flere av Avinors 46 flyplasser i Norge: Foto: Semcon

Første i verden

Dette er det første prosjektet i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt og utføre en så viktig oppgave som å holde start og landingsbaner snøfrie.

Yeti-prosjektet:

Yeti Snow Technology AS, en felles satsning med 50/50 eierskap av Øveraasen AS og Semcon Devotek AS, signerte i 2016 en utviklingsavtale med Avinor om å utvikle og demonstrere en selvkjørende brøytebil for flyplass

Prosjektet går sin gang, det er bestilt biler og i vinter har det vært pretest på Fagernes Lufthavn, Leirin i Valdres, men om det blir akkurat her eller en annen småflyplass var ikke endelig bekreftet av Avinor da vi omtalte saken i Anleggsmagasinet nr.8 i 2017.

Fra radiobil til fullskala

Fra en liten radiostyrt modell, går testen over til fullskala, da snakker vi om et vogntog på drøye 20 meter og 8,5 meter i bredde.

– Det blir en trekkvogn med en sweeper av typen RS400 med plog, børste og blåsing, forklarer Jan Ivar Thorsrud, forsknings- og utviklingssjef hos Øveraasen.

Abonner på AnleggsMagasinet