Yeti-prosjektet med vellykket demonstrasjon:

Verdens første autonome brøytebiler

Vellykket demonstrasjon av Yeti-programmet på Fagernes

Publisert Oppdatert

- Dette kan bli noe stort, noen ser det som en trussel, men det er en nødvendig del av å se fremover.

Det var ordene til konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, under det som mest sannsynlig var verdens første demonstrasjon av autonome brøytebiler på en flyplass.

Det er sikkerhet og stabil drift som blir nevnt som de største fordelene. Avinor var først i verden med bio-jetfuel og de vil være først i verden med elektriske fly.

De vil mest sannsynlig være først ute med autonom brøyting av en flyplass i drift også.

Systemet vi fikk se på Leirin dem 19. mars er ikke kommersielt tilgjengelig før om ett til to år.

Gjennom vinteren har det blitt testet på Fagernes Lufthavn Leirin som har vært stengt for vanlig trafikk.

Brøytebil 301 og 302 har ryddet snø autonomt på Fagernes Lufthavn Leirin i en testperiode. Foto: Fredrik Saugstad

Brøytebil 301 og 302 har ryddet snø autonomt på Fagernes Lufthavn Leirin i en testperiode. Foto: Fredrik Saugstad

Styrte fra Kongsberg

Ifølge John Emil Halden, senior project manager i Semcon, har brøytekvaliteten under testperioden vært god nok til å kunne holde flyplassen åpen.

– Systemet har fungert godt og i enkelte tilfeller har vi styrt bilene fra Kongsberg, forklarer han.

Ifølge han vil dette være kommersielt tilgjengelig om ett til to år. Deres fokus og ekspertise ligger i å lage selve systemet og programmet som styrer bilene, men i dette prosjektet har de måttet kaste seg rundt å bygge om to Mercedes-Benz Arocs til autonome kjøretøy i tillegg.

Det blir nevnt som en av de større utfordringene med prosjektet.

– Vi har jo ikke til hensikt å konkurrere med bilprodusentene om å lage autonome kjøretøy, kommenterer Halden.

Ser inn i fremtiden

– Det er gøy å se at det er norske folk som er representert i et så høyteknologisk prosjekt, kommenterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Sweeperne gikk med brøyteskjær, børste og vifte i opptil 25 km/t. Foto: Fredrik Saugstad

Sweeperne gikk med brøyteskjær, børste og vifte i opptil 25 km/t. Foto: Fredrik Saugstad

Før han satte seg inn i en av bilene for en demorunde, fortalte han at han mener det er positivt at en statlig aktør og private selskap sammen kan se inn i fremtiden sammen.

Abonner på AnleggsMagasinet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen. Foto: Fredrik Saugstad

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen. Foto: Fredrik Saugstad