Verdens sydligste anleggsområde

I Antarktis var en forskningsstasjon i ferd med å bli knust under enorme snømasser. For å redde stasjonen ble en 20-tonns gravemaskin fraktet innover isødet for å hjelpe til i redningsarbeidet.

Opprettet

Hva gjør man når en forskingsstasjon i Antarktis er i ferd med å synke ned i isen? Jo, man tar kontakt med anleggsbransjen, der finnes det mennesker som vet råd for det meste.

En forskningsstasjon fra det tyske Alfred-Wegener Institute (AWI), har siden 1981 drevet metrologiske, geofysiske og atmosfæriske undersøkelser i Antarktis. Siden den ble etablert har forskningsstasjonen sunket 12 meter under isoverflaten og var i ferd med å bli knust av store snømasser. For å redde forskingsstasjonen, ble en 20-tonns JCB JS200LC sendt ned med båt fra Tyskland og fraktet innover isødet. Under ekstreme forhold, med blant annet veldig lave temperaturer, hjelper graveren til med å flytte stasjonen på trygg grunn.

Den gamle forskningsstasjonen vil bli erstattet av den nye Nuemayer-Station III. Denne vil bli montert på en plattform som gjør det mulig å heve stasjonen opptil 100 cm årlig, for å kompensere for det årlige snøfallet og nedsynkingen i isen.

JCB graveren brukes til å løfte containere og stålkonstruksjoner, samt å transportere tungt materiell. Arbeidet kunne også vært utført av kran, men gravemaskin ble valg på grunn av mobiliteten.

Malte Müller som er ansvarlig for logistikken på anleggsområdet uttaler at; "det er optimale kjøreforhold over snø og is og den robuste og servicevennlige graveren har vist seg å være veldig effektiv for denne jobben".

Maskinen er utstyrt med ekstern forvarmer på motoren, 1000mm belter og en kraftig lastekrok.

For å komme frem til Antarktis ble JCB-graveren lastet om bord i den danske fraktebåten Naja Arica i Bremerhaven. På samme båten var også prefabrikkerte elementer til den nye forskningsstasjonen.