23948sdkhjf

Verdenspremiere Volvo FMX

I dag avduket Volvo sin nye anleggsbil Volvo FMX på Bauma i Munchen. Den nye bilen kommer etter vår mening til å bli den tøffeste i anleggsgropa.

Volvo FMX er spesialbygd for tyngre anleggskjøring og kommer på markedet i Europa i september, deretter skal den lanseres i resten av verden. Lastebilen er basert på den velkjente Volvo FM-serien.

Drivlinjen består av 11-liters motoren med effekter fra 330 til 450 hk, og 13-liters motoren med effekter fra 380 til 450 hk, koplet til en oppdatert anleggsversjon av Volvos automatiserte I-Shift gearkasse.

Kassa har blant annet en innebygget ruggefunksjon som gjør det enklere å gynge seg fri i de fleste situasjoner. Volvo FMX er også utstyrt med en ny lastesensor som overfører informasjon om aktuell vekt til gearkassen, dette for å gi optimaliserte gearskift og en jevn start.

SUV-preg

Utvendig skiller Volvo FMX seg ut i forhold til de øvrige modellene fra Volvo. Fronten er ganske så aggressiv og har fått et litt SUV-preg ala Volvos personbil Cross Country, med den blanke beskyttelsesplaten og innrammingen av denne, i underkant av den midtre delen av støtfangeren.

Den tredelte støtfangeren er for øvrig i stål, og har hjørner som er 3 millimeter tykke, motorbeskyttelsesplaten og trekkbjelken gir også god beskyttelse. Den øvre grillen er klart inspirert av FH-serien og Volvo-emblemene er mer synlig enn tidligere.

Den nye sentrerte trekkbjelken er i følge Volvo et robust og pålitelig verktøy til sleping og tåler opptil 25 tonn. Innsteget er forbedret med en skikkelig antisklifunksjon og kan om ønskelig leveres med et ekstra nedfellbart stigtrinn.

Nytt design

Ellers kan vi nevne at det lavbygde førerhuset kan leveres med en ny stige og håndtak som gjør det mulig å klatre opp å sjekke lasten, direkte fra førerhuset. Nye, robuste speiloppheng samt smale speilhus er også viktig å ta med.

Frontlyktene har fått nytt design og kan leveres med slitesterk nettingbeskyttelse som ikke reduserer effekten av lyktespylerne, mens de nye tåkelysene er innfelt i støtfangerens stålhjørner.

Innvendig har det også skjedd litt, blant annet med nye gummimatter som er enklere å holde rene. FMX kan leveres med tre forskjellige interiørløsninger; seter og dørpaneler i vinyl, seter i tekstil og dørpaneler i vinyl, eller seter og dørpaneler i plysj. Skinnseter kan leveres som ekstrautstyr. I tillegg har man satt fokus på økt sjåførkomfort med et innvendig bord med plass for kopper og penner, en praktisk oppbevaringsboks, samt en papirholder i vannavstøtende materiale.

I dag har Volvo en ledende posisjon innenfor langtransport i Europa. Vi har en sterk posisjon i anleggssegmentet med den nåværende Volvo FM.

Nå satser vi på å bruke den nye, spesialbygde Volvo FMX, i kombinasjon med vår optimaliserte støtte for de som driver innen anlegg, til å utvide markedsandelen vår betraktelig, sier Staffan Jufors, konsernsjef for Volvo Trucks.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094