23948sdkhjf

Vil øke lønnsomheten på vei- og jernbaneprosjekter

I dag har norske vei- og jernbaneinvesteringer dårlig samfunnsmessig lønnsomhet sammenlignet med våre nærmeste handelspartnere. Det vil Fremskrittspartiet endre på.

Nå har stortingsrepresentant Arne Sortevik, sammen med partikollegene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen og Ingebjørg Godskesen, fremmet forslag i Stortinget om endringer i beregningsmetoden for samfunnsmessig nytte av investeringer i vei og jernbane. Får forslaget gjennomslag vil vei- og baneprosjektene fremstå som langt mer lønnsomme. Frp-representantene tror at det da vil gjøre det lettere for politikerne å bevilge penger til dem, tror Arne Sortevik (FrP).

- Vi mener det er et stort behov for forbedringer i dagens kost-nytte-kalkulasjoner, sier Sortevik til partiets eget nettsted.

Sortevik foreslår at beregnet levetid på investeringene økes fra 25 til 60 år, verdien av folks tid økes fra 60 til 200 kroner i timen, at forutsetningen om samfunnsøkonomisk tap begrunnet med tap av skatteinntekter ved finansiering av prosjektet fjernes, og at avkastningskravet reduseres fra 4,5 til 2,5 prosent.

- Dette vil vise at modernisering av vei og jernbane er mye mer lønnsomt enn hva finansdepartementet og vekslende regjeringen later som, sier Sortevik.

- Vi beregner en ny veis levetid og lønnsomhet over 25 år, mens tallene for Sverige, Danmark og Storbritannia er henholdsvis 40, 50 og 60 år, sier Sortevik.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157