Lover norsk vegutbygging med norske hender

Samferdselsministeren erklærer at han vil satse norsk når det skal bygges veger for 135 mrd. fram til 2023.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er gode grunner til å avdramatisere. Foto: Geir Hasle
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er gode grunner til å avdramatisere. Foto: Geir Hasle
Publisert Oppdatert

Ketil Solvik-Olsens forsikringer gis i intervju med Dagsavisen, der han opplyser at han vil legge til rette for norske vegarbeidsplasser.

– Vi er opptatt av og bevisst på at vi både skal bygge infrastruktur og skape norske arbeidsplasser, understreker samferdselsministeren overfor Dagsavisen.

Bekymret

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er bekymret for at mange vegmilliarder kan gå til store utenlandske entreprenører.

Gabrielsen mener regjeringen legger opp til en kontraktstrategi på store anlegg som er mer eller mindre skreddersydd for utenlandske selskaper, og som kan bidra til å skvise ut norske firmaer. Han tror derfor det er viktig å legge bedre til rette for disse bedriftene, slik at de får muligheten til å konkurrere om kontraktene.

MEF-direktør Julie Brodtkorb er på linje med LO.

– Bare tre, fire norske firmaer er store nok til å ta hånd om kontrakter i milliardklassen. Derfor er det viktig med variasjon i kontraktene, fra noen millioner og oppover, har hun sagt til Dagsavisen.

Ikke oppdatert

Samferdselsminister Solvik-Olsen mener det er gode grunner til å avdramatisere, og sier at virkelighetsbildet til LO og Gabrielsen ikke er oppdatert.

− Helt ferske tall viser at i 2017 gikk rundt 95 prosent av kontraktskronene på vegprosjekt til norske entreprenører. Norske entreprenører har vunnet samtlige av de store kontraktene til Nye Veier AS. Og helt ferske tall viser at samtlige store jernbanekontrakter i 2017 gikk til norske aktører, påpeker samferdselsministeren.

– Jeg deler LO-sjefens ønske, men han bør unnlate å skape et pessimistisk bilde av hvordan norske entreprenører klarer seg i konkurranse mot utlandet.