Vil være mer fleksible

Ikke et volumprodukt enda, men flere og flere i Norge kjøper kombibiler

Fortsatt et lite marked, men kombibiler med skive blir stadig vekk mer "vanlig".

Fortsatt et lite marked, men kombibiler med skive blir stadig vekk mer "vanlig". Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert
Thomas Fredlund, key account manager i Zetterbergs Industri AB, foran Birkelands nyeste glis.

Thomas Fredlund, key account manager i Zetterbergs Industri AB, foran Birkelands nyeste glis. Foto: Fredrik Saugstad

Thomas Fredlund, key account manager i Zetterbergs Industri AB, har en god grunn til å besøke Norge.

Opptil 50 prosent av deres produksjon går til norske kunder.

Birkeland-bil

Birkeland fra Haugesund er en av disse kundene og har bestilt en kombibil med skive, et produkt som ikke er vanlig i Sverige, men som øker sakte men sikkert i Norge.

Ny bil på et kvarter

Man kan skifte mellom dumperbil og trekkvogn på under et kvarter, forklarer Fredlund.

Dette er ikke et volumprodukt, men den svenske produsenten har stadig flere bestillinger fra Norge.

Han anslår at det for Zetterbergs del er snakk om et antall på mellom 10 og 15 slike bygg i året.

- Vi merker en oppgang i transportører og entreprenører som vil være mer fleksible.

Å kunne ha to biler i en, er tydeligvis en lokkende tanke for en del aktører, og hvorfor ikke..

Økt nyttelast

Fredlund trekker også frem produktutviklingen på dumperpåbyggene de senere årene som gjør at man kan øke nyttelasten med noen hundre kilo.

- Noen hundre kilo økt masse på hver tur, blir en del tonn i løpet av et år, kommenterer han.

20 prosent lettere

Deres dumperkasse som ble lansert i 2014 skal være 20 prosent lettere ved å bruke Hardox 500 XF med åtte millimeter i bunn og seks millimeter i sidene.

Da kan de gå ned på tykkelse, særlig i bunnen, i følge Fredlund, men det er selvsagt avhengig preferanser og hva man kjører.

Birkelands nye bil er bestilt med 10 millimeter i bunnen og 8 millimeter i sidene.

Med den nye stålløsningen til Zetterbergs vil en treakslet dumperbil bli 450 kilo lettere, en fireakslet dumperbil blir 650 kilo lettere.

Skifte mellom dumperbil og trekkvogn kan skje på omtrent 15 minutter.

Skifte mellom dumperbil og trekkvogn kan skje på omtrent 15 minutter. Foto: Fredrik Saugstad

Ønske om å være mer fleksible er den vanlige årsaken til at folk bestiller kombibil.

Ønske om å være mer fleksible er den vanlige årsaken til at folk bestiller kombibil. Foto: Fredrik Saugstad