Den er bygget på den dieseldrevne 12 MTX, men Mecalac e12 er helelektrisk med to elmotorer og 145 kWh batterikapasitet. Foto: Fredrik Saugstad
Den er bygget på den dieseldrevne 12 MTX, men Mecalac e12 er helelektrisk med to elmotorer og 145 kWh batterikapasitet. Foto: Fredrik Saugstad

intermat 2018:

Rammestyrt elektrisk hjulgraver

Mecalac tilbyr deres første elektriske maskin i 2018 - e12

Publisert

Mecalac er på mange måter anleggsmaskinenes svar på Citroën, fransk design og egne løsninger.

Fortsatt savner det norske markedet en importør etter Normann Olsen la om driften.

Den rammestyrte hjulgraveren Mecalac e12 er det uansett verdt å nevne.

Med sitt futuristiske design som den har tatt fra modellen 12 MTX og helelektriske drivlinje.

LiFePO4-batterier

Batteriene står i bakvogna der motoren i 12 MTX står. Foto: Mecalac
Batteriene står i bakvogna der motoren i 12 MTX står. Foto: Mecalac

Batteriene er av typen LiFePO4 (jern og fosfat) som skal tåle tre ganger flere ladesykluser samtidig som risikoen for brann og lekkasje er eliminert, ifølge Mecalac.

8 timers drift

Batterikapasiteten er på 146 kWh som skal holde til 8 timers drift på høyeste "power output".

Den har to elektriske motorer, en for graveaggregat og en for kjøring. Ved bremsing regenereres energi til batteriene.

Mecalac e12. Foto: Fredrik Saugstad
Mecalac e12. Foto: Fredrik Saugstad

7 timers lading

En ladestasjon følger med som gjør det mulig å lade opp batteriene i løpet av seks til syv timer, ifølge den franske produsenten.

Morgendagens urbane anlegg

Bakvogna skjuler 146 kilowattimer batterikapasitet. Foto: Fredrik Saugstad
Bakvogna skjuler 146 kilowattimer batterikapasitet. Foto: Fredrik Saugstad

Mecalac ønsker å møte kravene for morgendagens urbane anleggsplasser, noe som blir ekstra reelt når man står i Paris. Maskinen vant "Energy Transition Award" allerede i januar.

e12 blir den første i en e-serien forteller Mecalac i pressemeldingen.

Abonner på AnleggsMagasinet