Den store korthekken er tilbake

Flere har ventet på en arvtaker etter ECR305C og nå kommer den som ECR355E

Den tyngste korthekken til Volvo er tilbake. ECR355E er en nisjemaskin, men flere entreprenører har ventet på den. Foto: Volvo CE
Den tyngste korthekken til Volvo er tilbake. ECR355E er en nisjemaskin, men flere entreprenører har ventet på den. Foto: Volvo CE
Publisert

Dette er en maskin flere har ventet lenge på, forklarer markedsdirektør i Volvo Maskin, David Kristianslund.

Han sikter til Volvos nye beltegraver med korthekk, ECR355E på 35 tonn. Med norske spesifikasjoner og utstyr anslår han at den vil havne på et sted mellom 36 og 37 tonn.

Vi var på besøk på Volvo CEs fabrikk i Konz i Tyskland da vi fikk se lanseringen via video fra Korea. Til Norge kommer den først neste år, i første kvartal.

Plastring av dammer

Volvo ECR355E:

Motor: D8 Steg IV med

Effekt: 241 hk ved 1800 rpm

Fem modus: Idle, Fine, General, Heavy og Power

Brytekraft: 192 / 209 kN

Skuffe: 0,55 - 2,06 m3

Max rekkevidde: 10,6

Max gravedybde: 6,96

Operativ vekt: 35 til 37 tonn

Den egner seg godt til oppgaver som plastring av dammer. Den har kreftene som trengs og det korte overhenget slik at den ikke kommer borti damveggen bak.

Den får en Volvo-brandet motor fra Deutz, mer presis og sterkere hydraulikk og den skal være mer effektiv. Maskinen har 1,2 til 1,6 kubikkmeters skuffe.

På en video fra Korea forteller en produktekspert at den klarer 10 prosent bedre effektivitet i forhold til forgjengeren, fem prosent økt brytekraft og syv prosent økt løftekapasitet. Den har valgfri todelt bom og kan leveres med smalere belter.

Forgjengeren var ECR305C

Som sikkert mange husker så gikk forgjengeren ECR305C ut av Volvos program i 2014 og det har gått rykter om en arvtager og med en merkbar trend mot mer korthekk, både internasjonalt og her hjemme, så nå var det nok på tide.

ECR235E mer populær enn EC220E

Volvo Maskin har bokstavelig talt merket denne trenden ved at korthekken ECR235E har gått foran EC220E på salg.

Den nye får vesentlig større førerhus enn forgjengeren og med bedre sikt blir den nok enda mer populær, men likevel er den så stor så vi her prater om en nisjemaskin.

Volvo ECR355E kommer i første kvartal 2018. Foto: Volvo CE
Volvo ECR355E kommer i første kvartal 2018. Foto: Volvo CE