Anleggsdager i Volvo karavanen:

Volvo-Karavanen ruller videre

Med 11 egne anleggsdager i Volvos karavaneopplegg, er det duket for mye prøvekjøring, men ikke alle får sjansen til å prøve seg på disse veiskrapene.

En typisk norsk spekket veiskrape til venstre og en fabrikkmodell fra Sverige til høyre. Det er til nå solgt 50 maskiner i 900-serien.

En typisk norsk spekket veiskrape til venstre og en fabrikkmodell fra Sverige til høyre. Det er til nå solgt 50 maskiner i 900-serien.

Publisert Oppdatert
Produktsjef Jarle Bjørløw, tok med seg to G946B til Hovinmoen.

Produktsjef Jarle Bjørløw, tok med seg to G946B til Hovinmoen.

Volvo karavanen har 43 stoppesteder i høst og det siste holdes i Kristiansand den 31. oktober.

Volvo karavanen har 43 stoppesteder i høst og det siste holdes i Kristiansand den 31. oktober.

Vi besøkte Volvo-gjengen på Hovinmoen grustak ved Gardermoen, der hadde de tatt med seg 14 maskiner i tillegg til 11 anleggsrelaterte tunge kjøretøy.

Typisk norsk

Muligheten til å se nærmere på, og få prøve nye veiskraper, er ikke dagligdags, men her kunne besøkende få se på to Volvo G946B. Produktekspert, Jarle Bjørløv, var selv ute og skrapte opp veien inn til Volvos Showhenger med den 21-tonn tunge og 11,5 meter lange maskinen. En var solgt til Veidekkes avdeling på Gol, med alt av utstyr og 16 ekstra LED-lys.

- Dette er et typisk norsk oppsett med Gjerstad-frontblad, snøstopp med hurtigfeste fra Mählers på underskjæret og full maskinstyring fra Scanlaser, forklarer Bjørløw.

Anleggsdager

Årets karavane er ekstra bred og Volvo Trucks har et samarbeid med Volvo busser, personbiler, Volvo-forhandlerne og ikke minst Volvo Maskin Norge.

Om man er maskinfrelst eller tungbilfrelst, har Volvo mye å by på denne gangen. På tungbilsiden lanserer de I-Shift Dual Clutch, kollisjonsvarsling med nødbrems som standard og bruktbilprogrammet Volvo Selected.

Volvo Maskin har en hel rekke med nyere, og for mange, helt nye maskiner med seg. På 11 av treffene blir det ren anleggsfokus, eller anleggsdager, slik som denne på Hovinmoen. Særlig fikk nye EC250El, mye oppmerksomhet her og var den maskinen som ble mest prøvekjørt. I tillegg har de med de nye hjullasterne L110H, L120H, dumperen A25G og flere nye minigravere

Maskinfører Ken Sandnes, fra A. Sandnes AS i Drøbak, kjører for Isachsen. Nå har han bestilt ny EC220DL med mye ekstrautstyr, blant annet EC-Oil fra Engcon. På Hovinmoen vill han prøvekjøre nye EC250 og likte det lave støybildet, nytt stort display, hydraulikken og de nye knappene.

Maskinfører Ken Sandnes, fra A. Sandnes AS i Drøbak, kjører for Isachsen. Nå har han bestilt ny EC220DL med mye ekstrautstyr, blant annet EC-Oil fra Engcon. På Hovinmoen vill han prøvekjøre nye EC250 og likte det lave støybildet, nytt stort display, hydraulikken og de nye knappene.

L120H har samme motor som L110H, D8J. Maskinen har nytt el-system, dashbord, og instrumentpanel. Leveres med Optishift som har lock-up fra 2. gear.

L120H har samme motor som L110H, D8J. Maskinen har nytt el-system, dashbord, og instrumentpanel. Leveres med Optishift som har lock-up fra 2. gear.

MCT 125T og de andre multilasterne som ble introdusert i 2012 har blitt solgt i 50 enheter til nå.

MCT 125T og de andre multilasterne som ble introdusert i 2012 har blitt solgt i 50 enheter til nå.