Volvo Trucks først ute med automatisk allhjulsdrift med Volvo FMX

Volvo Trucks' nye funksjon, Automatic Traction Control, aktiverer automatisk drift på forakselen mens bilen er i bevegelse og hvis det er risiko for at den skal bli sittende fast.

Funksjonen Automatic Traction Control aktiverer drift på forakselen når bakhjulene mister grepet på glatt eller mykt underlag. Foto: Volvo Trucks
Funksjonen Automatic Traction Control aktiverer drift på forakselen når bakhjulene mister grepet på glatt eller mykt underlag. Foto: Volvo Trucks
Publisert Oppdatert
Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulsdrift mens bilen er i bevegelse, og kun i den korte tiden det virkelig trengs, sier Jonas Odermalm, sjef for anleggssegmentet hos Volvo Trucks.
Foto: Volvo Trucks
Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulsdrift mens bilen er i bevegelse, og kun i den korte tiden det virkelig trengs, sier Jonas Odermalm, sjef for anleggssegmentet hos Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks
Sjåføren trenger ikke å kjøre med innkoblet drift på forakselen hele tiden. Det nye Automatic Traction Control legger automatisk inn drift på forakselen ved behov. Foto: Volvo Trucks
Sjåføren trenger ikke å kjøre med innkoblet drift på forakselen hele tiden. Det nye Automatic Traction Control legger automatisk inn drift på forakselen ved behov. Foto: Volvo Trucks
Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulsdrift mens bilen er i bevegelse, og kun i den korte tiden det virkelig trengs.
Jonas Odermalm, Volvo Trucks

Volvo Trucks skriver i en pressemelding at de er den første lastebilprodusenten i verden som tilbyr automatisk aktivering av allhjulsdrift i anleggsbiler. Funksjonen Automatic Traction Control aktiverer drift på forakselen når bakhjulene mister grepet på glatt eller mykt underlag.

-Mange sjåfører kobler til forhjulsdrift eller differensialsperre lenge før de kommer til en vanskelig strekning, for å unngå og bli sittende fast. Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulsdrift mens bilen er i bevegelse, og kun i den korte tiden det virkelig trengs, sier Jonas Odermalm, sjef for anleggssegmentet hos Volvo Trucks.

For tøffe anleggsområder

Volvo Automatic Traction Control, som nå blir standard i Volvo FMX med drift på foraksel, brukes allerede av Volvo Maskin i deres hjullastere. Løsningen består av programvare koblet til sensorene for hjulhastighet, som registrerer og kontrollerer driften. Når et bakhjul begynner å miste grepet, overføres kraften automatisk til forhjulene, uten at lastebilen mister effekt eller hastighet. Ved hjelp av en klokobling aktiveres forhjulsdriften i løpet av et halvt sekund. Clutchenheten er lettere og har færre bevegelige deler enn en tradisjonell løsning med permanent allhjulsdrift. Hvis sjåføren kommer ut for ekstra vanskelig terreng, er det mulig å låse de andre differensialene manuelt, både foran og bak.

Bedre manøvreringsevne, mindre drivstoff

Drift på forakselen minsker risikoen for at bilen blir stående fast i vanskelig terreng, samtidig som funksjonen ofte bare trengs på en liten del av strekningen. Med Automatic Traction Control er forhjulene "fokusert" på styringen helt til det oppstår en alvorlig situasjon. Dermed kan sjåføren utnytte gode manøvreringsevnene så lenge det er nødvendig.

Sjåføren unngår også ekstra drivstofforbruk samt slitasje på drivlinjen og dekkene, som vanligvis er resultatet av at allhjulsdriften er koblet unødvendig ofte. Automatic Traction Control sørger for at optimal driftkombinasjon alltid er aktivert, slik at sjåføren slipper å måtte velge.

-Automatic Traction Control er nok et eksempel på hvordan nyskapende teknologi kan gjøre ting enklere og smartere enn før, sier Ricard Fritz, viseadministrerende direktør for Volvo Trucks Brand.

Automatic Traction Control blir standard på Volvo FMX i versjonene 4x4, 6x6 samt 8x6, og leveres til hele motorutvalget for Euro-standardene 3, 4, 5 og 6.

Les også:

FMX som CrewCab

Oppgradert FMX på Bauma

 

Automatic Traction Control blir standard på Volvo FMX 4x4, 6x6 og 8x6. Foto: Volvo Trucks
Automatic Traction Control blir standard på Volvo FMX 4x4, 6x6 og 8x6. Foto: Volvo Trucks