intermat 2018:

Volvo CE viste sine nye asfaltmaskiner

Utleggeren P6820D og tandemvalsen DD105 OSC med Co Pilot-systemene Pave Assist og Comp Assist

Volvos ferske utlegger P6820D ABG hadde en av hovedrollene under Intermat-messa. Foto: Fredrik Saugstad
Volvos ferske utlegger P6820D ABG hadde en av hovedrollene under Intermat-messa. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Utleggeren P6820D ABG ble for første gang vist under Paris-messa med Electronic Paver Management-systemet EPM 3.

Det skal forbedre maskinstyringen og optimaliserer utleggeren for spesifikke bruksområder.

Pave Assist

Intuitiv grafikk på en tydelig skjerm. Foto: Fredrik Saugstad
Intuitiv grafikk på en tydelig skjerm. Foto: Fredrik Saugstad

Drevet av Volvos Co-Pilot, skal Pave Assist være med på å forbedre funksjonaliteten og å gi maskinføreren bedre sanntidsinformasjon på kvaliteten og produktiviteten under legging. Pave Assist tilbyr også appene Material Manager, Thermal Profiling og Weather View.

- Ingen Pave Assist-systemer er levert i Norge enda, men det første skal leveres til Nordasfalt i Bodø like etter Vei og Anlegg, forklarer, Helge Løvenskjold i Volvo Maskin.

For komfortabel kjøring har taket innebygd lydisolasjon, mens den automatiske beltestrammeren reduserer vibrasjonene for å sikre en jevnere drift, ifølge Volvo.

Det skal være enklere å gjøre justeringer, blant annet pga EPM3-systemet. Foto: Fredrik Saugstad
Det skal være enklere å gjøre justeringer, blant annet pga EPM3-systemet. Foto: Fredrik Saugstad

ECO-modus som sparer 30 %

Systemet har den adaptive ECO-modusen som tilpasser motorens effekt til behovet. Denne standardfunksjonen kan redusere drivstofforbruket med opptil 30 %, ifølge produsenten.

Ny tandemvals

DD105 OSC ble vist frem under Intermat. Den 10 tonn tunge asfaltvalsen skal være konstruert for bedre effektivitet, lavere forbruk, utslipp og støy, forteller produsenten selv.

Comp-assist-systemet viser temperaturen og hvor mange overfarter, det kan også snakke med co pilot-systemet, pave assist som utleggeren bruker, forklarer Helge Løvenskjold i Volvo Maskin.

Volvo DD105 OSC på Intermat 2018. Foto: Fredrik Saugstad
Volvo DD105 OSC på Intermat 2018. Foto: Fredrik Saugstad

Volvo CEs forklarer en av fordelene slik:

"Utstyrt med fleksibiliteten til Volvo's vibrasjonsteknologi, som eliminerer vertikale vibrasjoner, tilbyr DD105 OSC høy komprimeringsytelse, samtidig som at den produserer en ufarlig svingningsbevegelse."

Det skal gi mindre belastning på omkringliggende områder for at det skal kunne komprimeres på mer følsomme steder, som på broer, over rør og nær boligområder. Trommelens vibrasjonssystem benytter høy sentrifugalkraft og 8 forskjellige innstillinger for amplituden.

DD105 OSC drives av en Tier 4 Final D3.8 Volvo-motor.

«Abonner på AnleggsMagasinet»