23948sdkhjf

"Postlovendring" avblåst, samferdselsministeren gir logistikkbransjen medhold

- Endringene som var foreslått ville hatt stor betydning for logistikkbransjen, skriver NHO Logistikk og Transport i dagens pressemelding.

LOVTUNGT: Tilbaketrekking av Prop. 4 LS (2022–2023) Endringer i postloven bejubles.

- Regjeringen sendte i høst ny postlov til Stortinget. Forslaget til ny lov innebar at våre medlemmer ble definert som posttilbydere, selv om de driver med pakker og stykkgods, sier Are Kjensli, adm. dir. i NHO Logistikk og Transport.

- Konsekvensene kunne være krav om registrering, avgift til NKOM, offentliggjøring av faste priser på hjemmesidene, osv. Vi gir samferdselsministeren honnør for at dette lovforslaget nå er trukket tilbake.

NHO Logistikk og Transport forklarer videre:

"Forslaget til lovendring la blant annet opp til at alle pakketjenester under 30 kg måtte anses som postforsendelser, og at leverandører av pakketjenester måtte anses å levere posttjenester. I henhold til departementets vurdering utgjorde dette kun en presisering – og ikke en endring – av gjeldende rett.

Å bli registrert som leverandør av posttjenester vil gi flere følger, og den kanskje mest umiddelbare er at det følger et avgiftskrav med denne registreringen. Men også nye lovkrav om ansvar og lagring av gods, så vel som krav om politiattest for ansatte vil følge av endringen.

NHO Logistikk og Transport tok til orde for at det ikke syntes å ha blitt utført en fullverdig eller forsvarlig konsekvensutredning for hvordan lovendringen vil påvirke transportnæringen, og det norske næringslivet for øvrig, og det ville vært uheldig å innføre en endring med uavklarte følger i et velfungerende marked."

Opphav og kilder: Pressemelding fra NHO Logistikk og Transport

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078