23948sdkhjf

Full stopp på grensa

Dårlig sikring av last er en av de vanligste årsakene til at trelastsjåfører får bruksforbud.

Nær 1200 kjøretøy ble nylig kontrollert ved fire grenseoverganger, melder Statens vegvesen. Kontrollene, som fant sted ved Svinesund, Ørje, Østby og Magnor, resulterte i 29 anmeldelser og 315 bruksforbud.

Øyvind Grotterød i Utekontrollen i Østfold og Geir Thomas Finstad i Hedmark har inntrykk av at dekkutrustningen er blitt bedre de siste årene, og spesielt gledelig er det at utenlandske tungbiler nå er bedre skodd for norske forhold.

1 av 4 fikk bruksforbud

Ikke desto mindre ble det ilagt bruksforbud til 315 sjåfører.

Vel 25 prosent av sjåførene fikk bruksforbud, og årsakene er mange, men brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser, dårlig lastsikring og dårlige bremser er gjengangere i statistikken.

– Sjåfører som får bruksforbud må sørge for å utbedre feil og mangler før de kan kjøre videre, og de alvorligste bruddene blir anmeldt til politiet, sier Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen.

Samarbeid for økt trafikksikkerhet

Fire regioner i Statens vegvesen (Region øst, midt, sør og vest) samarbeidet om gjennomføringen av kontrollene, og alle er godt fornøyde med både resultatene og gjennomføringen.

Tollvesenet og Politiet er også viktige samarbeidspartnere i arbeidet med å sikre at tungbiler følger lover og regler når de ferdes på norske veier.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125