23948sdkhjf

Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

NCC Norges tunnelprosjekt - byggingen av den 11 km lange Eysturoytunnelen og rundkjøring under Atlanterhavet - ligger foran tidsskjema.

Eysturoytunnelen, som på sitt dypeste blir -189 meter under havbunnen,  vil koble den færøyske hovedstaden Tórshavn sammen med Skálafjørður, vil forkorte reiseavstander, og føre til økt mobilitet for både personer, bedrifter og offentlig forvaltning på Færøyene når den etter planen står ferdig i 2021.

Tunnelen får Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring.

Prosjektet omfatter bygging av ytterligere en tunnel – Sandoyartunnelen på 10,5 km og på sitt dypeste -157 meter under havbunnen – og som planlegges ferdig i 2024.

– Interessant og veldrevet



NCCs konsernsjef Tomas Carlsson var nylig på besøk, og han ble imponert både over prosjektet og status for drivingen av tunnelen.

– Et svært interessant prosjekt, som også framstår som både veldrevet og velfungerende. Med engasjement, ryddighet, kommunikasjon – alle mine flagg er grønne, sier Tomas Carlsson i en pressemelding.

Carlsson sier at tunneldrivingen ligger foran tidsfristene, og at de forventer gjennomslag til våren.

Under befaring i tunnelen blir det møte med NCC-ere på tunnelstuff, en tur opp i tunnelriggen og på sikker avstand får han se dagens første sprengning.

Deretter dro konsernsjefen videre i møte med direktør Teitur Samuelsen og prosjektleder Einar Brimnes for byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.

– Eysturoy- og Sandoyartunnelene er de største infrastrukturinvesteringene på Færøyene, forteller direktør Samuelsen. 

– Så langt er vi meget tilfreds med det arbeidet som NCC, dets medarbeidere og underleverendører har gjort. NCC stod også for byggingen av de andre to undersjøiske tunneler på Færøyene, og disse har færøyingene vært ytterst tilfreds med, sier Teitur Samuelsen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078