23948sdkhjf

Ny tidsregning for Hesselberg i Trøndelag

Den 28. februar var det offisiell åpning av Hesselbergs nye bygg i Sveberg Næringspark rett utenfor Trondheim. Samtidig var det norgespremiere på den nye og svært viktige motvektstrucken Linde H35.

Med en tomt på 5,5 mål og et kombinasjonsbygg på 1.300 kvadratmeter ble Hesselberg Trondheim første bygget i drift i Sveberg Næringspark da de flyttet inn på tampen av fjoråret. Den offisielle åpningen skjedde 28. februar.

Norgespremiere på Linde H35

For enden av to langbord i deres nye verkstedløp kunne Lars Dromnes, distriktssjef Trøndelag (sør) og Hans Hagen, distriktssjef Trøndelag (Nord) og Nordland stolt vise landets første Linde H35 som inngår i en helt ny generasjon motvektstrucker som nå skal rulles ut. Først ut er dieseldrevne 2,0 - 3,5-tonnere, som blant annet kjennetegnes med enklere adkomst, langt bedre sikt, høyere ytelser med lavere forbruk og en fast oppkobling hvor flere kjøretøydata er gratis tilgjengelig. Som modellnavnet tilsier har den utstilte modellen en løftekapasitet på 3,5 tonn.

Den utgående modellen blir av Hagen beskrevet som markedsleder, så forventingene til den nye er høy. Deutz-motor med steg-V-sertifisering gjør den et hakk dyrere, men etter juni 2020 er det ingen alternativer, da skal det være steg V.

Om det nye bygget på Sveberg Næringspark er kommentaren fra Hagen "helt utrolig bra". Nå har de budsjettert med et salg på 95 enheter (alt fra sniler til store trucker).

Tidenes satsing

– Hesselberg gjennomfører nå tidenes investering, fastslo Bjarne Corwin i Hesselberg Eiendom. Her i Malvik utenfor Trondheim, Stavanger og Bergen er det til sammen investert 100 millioner kroner. I tillegg kommer satsingen i Moss, Larvik og Sverige med til sammen 20 millioner. Og når det nye hovedkontoret, til 300 millioner kroner på Lindeberg åpnes til sommeren, vil Hesselberg-konsernet ha brukt omtrent en halv milliard. Corwin legger ikke skjul på at det er salget av tomten på Økern i Oslo som har gjort alt dette mulig.

– Vi slår på stortromma nå, slår han fast.

Håpet er at effekten av dette blir bra, og han er positiv.

– Prosessen i Trondheim har tatt fire år fra vi fant eiendommen til det stod ferdig. Nå må jeg takke Hesselberg Trondheim for en imponerende sømløs flytteprosess, kommenterte Corwin etter at ordfører Trond Hoseth i Malvik kommune hadde klippet snora.

– Dette er hjertet i Trondheim-regionen og vi legger til rette for næring, uttalte ordføreren. Kommunen registrerte 159 nye bedrifter i 2019.

En helt annen verden

Avdelingsleder Bjørn Inge Ustad i Hesselberg Trondheim er ikke i tvil om effekten av nytt bygg etter 20 år i de gamle lokalene på Ranheim.

– Dette blir en helt ny verden. Det gir oss en ekstra giv og det er kjempebra at eieren satser slik og gir oss et kjempeanlegg som dette, fastslo Ustad. Han mener allerede å se effekten med kunder som kommer innom som ikke ville gjort det tidligere. Ustad trekker frem det store uteområdet som ekstra positivt i tillegg til topp moderne verksted- og kontoravdeling. Egen vaskehall er også befriende etter de har stått ute og gjort dette tidligere. Eget sveiserom, vaskehall, 16-tonns traverskran og en helt annen takhøyde blir ønsket sårt velkommen for de 10 ansatte på maskinavdelingen og de seks ansatte på truckavdelingen. I tillegg får de nå en fast mekaniker og en lærling inne på verksted.

Strategisk og skreddersydd

Erik Solås, prosjektleder næringseiendom i Hesselberg forteller at bygget nesten er helt likt det Hesselberg åpnet i Stavanger i fjor. Noen forskjeller er det likevel, som at Trondheims-avdelingen har fått betongbygg med vannbåren varme, på grunn av at været byr på andre utfordringer her enn på Jæren. Noen andre stikkord for bygget er lyse rom med topp moderne klimaanlegg, gjennomgående verkstedløp, ett for Hesselberg Truck og ett for Hesselberg Maskin.

– Dette blir som å gå fra en bakgårdssjappe til et moderne skreddersydd bygg, kommenterer Solås.

Beliggenheten er strategisk, 10 minutter sør for Værnes og 15 minutter nord for Trondheim. Og fint skal det være, hvitslipt marmor på fronten og belegg av larvikitt på sidene gjør at det skiller seg ekstra ut fra de vanlige sandwich-byggene man finner på slike næringsområder.

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.143