23948sdkhjf

Liten tablet effektiviserer flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte selskapet et felles støttesystem for å håndtere driften.

Som Norges største "ground handler" er de ansatte i Widerøe Ground Handling opptatt av at riktig informasjon blir registrert til rett tid, ettersom endringer skjer hele tiden.

– Tidligere var driften i stor grad papirdrevet. Dette førte til at dataene ofte var utdatert innen vi hadde rukket å skrive dem ut. Mange registreringer ble heller ikke gjort. Vi hadde ikke noe støttesystem for de enkelte medarbeiderne, og ønsket derfor å finne en løsning der alt av registreringer ville skje i sanntid ute på flysiden, sier André Østli, Chief Information Officer i Widerøe Ground Handling.

Valgte små enheter

Lexit Group, en av Skandinavias fremste leverandører innenfor POS, RFID, datafangst, produktmerking og software-løsninger, ble valgt som leverandør av hardware.

I utgangspunktet hadde Widerøe et ønske om tablets med relativt stor arbeidsflate, men Lexit Group var i tvil om at dette var den beste løsningen.

– Vi leverte flere ulike tablets til dem for testing, men konkluderte relativt raskt med at enhetene burde være mindre, sier Helge Stenstvedt, Key Account Manager i Lexit Group. – Til deres bruk, som innebærer blant annet lasting av og på fly, blir vanlige tablets litt for store og tunge. Dette førte til at Widerøe endret kravet til både produkt og oppsett av programvare, og valgte å gå for mindre enheter, fortsetter Stenstvedt.

Robust løsning

I tillegg til å være enkle å håndtere måtte enhetene tåle en støyt. De måtte kunne brukes i et røft miljø og tåle store værutfordringer, enten det var lave temperaturer på Longyearbyen eller mye nedbør på Flesland.

– Vi så på mulighetene for å bruke kommersielle forbruksenheter, men fant raskt ut at disse ikke tålte noe særlig og hadde dårlig batterikapasitet. Sammen med Lexit Group kom vi frem til at Zebra TC75 var det beste alternativet. I ettertid har vi opplevd at andre selskaper som er på besøk hos oss ønsker å gå i samme retning, sier Christian Vabø, Ground Systems Manager i Widerøe Ground Handling.

Samler alle nødvendige funksjoner i én enhet

Med innføringen av den nye enheten er det gjort store fremskritt. Ifølge Vabø har tilbakemeldingene fra de ansatte vært veldig gode, og de ser frem til den videre utviklingen. Målet er å samle alle nødvendige funksjoner i TC75, slik at de ansatte kun trenger å forholde seg til én enhet.

– Sammen med Lexit Group er vi nå i gang med å integrere både scanning og kommunikasjon i denne enheten. Det neste skrittet vi tar nå er å gå bort fra tradisjonelt radiosamband og over på push-to-talk, som er en IT-basert kommunikasjonsløsning, sier Vabø.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078