23948sdkhjf

Verdenslansering under Stockholm

Under Atlas Copcos hovedkontor i Stockholm fikk AnnleggsMagasinet være med på verdenslanseringen av de nye valsetogene CA5000, CA6000 og CA6500 fra Dynapac.

AnleggsMagasinet ble ført ned i kjelleren under Atlas Copco sitt hovedsete i Hammarby midt i Stockholm. At det skulle åpenbare seg et lite gruvesystem der nede overrasket nok de fleste av oss.

Da to forheng ble dratt vekk fikk vi se en Dynapac CA5000 og en CA6000 i hver sin gruvegang.

Tverrstilt motor

De nye maskinene fra Karlskrona som er av typen CA (står for Compactor og Axel eller trommel foran og aksel bak), er de første i sitt slag med tverrstilt motor. Dette er gjort for å gjøre servicepunktene mer tilgjengelige. I tillegg har de fått optimert amplitude, avstanden mellom en bølges største utslag til likevektstilstanden, noe som skal gi bedre komprimeringsegenskaper. Active Bouncing Control skal forhindre overkomprimering av underlaget og dermed skader på maskinen.

Konstruksjonen skal også være med på å gi god vektfordeling og enklere transport siden en tverrstilt motor muliggjør kortere maskinlengde. Motordekselet gir 1x1 meters sikt bakover.

Hydraulikkpumper er plassert i linje med motoren, som gjør de enklere å serve.

Miljøpakke

CA6000D kan leveres med en miljøpakke som inneholder drivstoffbesparelsessystem, biologisk nedbrytbart hydraulikkolje, elektrisk motorvarmer og arbeidsbelysning med LED-lamper.

Svensk felttest

Etter en svensk felttest blir maskinene beskrevet som svært komfortable og nesten for stillegående. Luftinnsuget er plassert på toppen i maskinrommet og den varme luften blir sendt ned ut langs sidene. Dette sørger for renere luft i forhold til andre eldre maskiner som drar inn luften fra undersiden på maskinen. Det fører også til at maskinen er ekstra stillegående.

Linjelast og amplitude

Maskinene får en linjelast på 50, 60 og respektive 65 kilo per centimeter. Linjelasten finner man ved å ta vekten på trommelen og dele på bredden.

Takket være en amplitude på 2,1 millimeter kan en steinfylling komprimeres i nesten to meter tykke lag der steinene kan være så store som en meter i diameter. Dette fører til større kapasitet og færre antall overkjøringer for å nå komprimeringskravene. Som igjen vil bety lavere drivstoffkostnader og lavere slitasje på maskinen.

Deutz steg IIIB

Motorene fra tyske Deutz oppfyller kravene i steg IIIB med blant annet et stort partikkelfilter som brenner seg selv rent med jevne mellomrom. Drivstoffbesparelsen er oppgitt til 10 prosent og virkningsgraden er 40 til 43 prosent. Disse motorene er også klargjorte for steg IV (AdBlue).

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079