23948sdkhjf

Dekkretur: Gratispassasjerene lever farlig

Importør- og påbyggerfirma Rich. Steen går foran med godt eksempel for dem som selger tilhengere til tungbilbransjen.

- Vi føler vi må ta vår del av ansvaret, og det er rett og slett et samfunnsansvar å ta del i dette. Vi har ingen mulighet selv til å samle inn disse dekkene siden vi leverer over hele landet. Derfor er det naturlig å benytte seg av den ordningen som Norsk Dekkretur har, sier Per I Svendsen, daglig leder hos Rich. Steen.

Bedriften har per september i år solgt rundt 35 hengere, og har så langt et ansvar for retur av rundt 200 dekk fra ulike steder i landet.

Som for mye annet avfall, har Norge en meget bra frivillig løsning på håndtering av brukte dekk. Ansvaret ligger hos importørene. Men noen grupper er fortsatt veldig trege, og importører av tunge tilhengere er en av dem.

Det selges ca. 2000 tunge godshengere i Norge årlig, og de kommer til Norge komplette med dekk. Da omfattes importøren av produsentansvarsloven og avfallsforskrifter for dekk, som kort sagt betyr innsamling av dekkene når de er brukte. Enten må de samle inn og rapportere dette til myndighetene selv, eller de kan inngå avtale med Norsk Dekkretur.

Etter det Tungt.no erfarer, har Norske Dekkretur lenge jobbet med å få tilhengerimportørene og bransjeforeningen (Påbyggerforeningen) til å forstå regelverket og sine forpliktelser, uten alt for mye hell.

Men en viss fremgang er det, og nylig har Rich. Steen skrevet kontrakt. De ønsker å ta sin del av miljøansvaret.

- Norsk Dekkretur var proaktive og tok kontakt med oss, sier Svendsen.

Han forteller at de har kjent til ordningen til Norsk Dekkretur over lengre tid. Rich. Steen har levert utstyr og tjenester til renovasjons- og gjenvinningsbransjen i lang tid, og bærekraft og miljø har vært en del av dagsorden i mange sammenhenger.

- Det blir selvfølgelig lagt mye vekt på dette for oss som leverandør i kravspesifikasjonene fra de kommunale og interkommunale selskapene. Det at vi skal ha en grønn profil, at vi tar vårt ansvar og av vi har en uttalt miljøpolitikk, sier Svendsen.

Han sier videre at det grønne fokuset også har en kommersiell side.

- Vi har noe ekstra positivt å vise til når det kommer til anbudskonkurranser. I tillegg ønsker vi naturligvis å bruke dette ovenfor våre kunder som skal kjøpe henger av oss. Vi gjør dem bevisste på at hvis de kjøper henger av oss så er de delaktige i det kollektive grønne ansvaret. Et ansvar vi føler vi har for å bevare og sikre at de produktene vi selger blir ivaretatt på en forsvarlig måte etter at vi har brukt dem, sier Svendsen.

- Det er klart vi vil oppfordre alle andre i vår bransje om å gjøre det samme. Det er et kostnadsspørsmål dette, og det blir avfall av de produktene vi leverer. Og da bør alle kjenne sitt ansvar og ta en del av den kaka, sier Svendsen.

Dette er Norsk Dekkretur

Norsk Dekkretur AS ble etablert i 1994 for å løse forpliktelsene som produsenter og importører den gang ble pålagt gjennom lovverket når det gjelder innsamling og gjenvinning av kasserte dekk.

Gjennom en felles bransjeløsning slipper produsenter og importører å løse de lovpålagte forpliktelsene hver for seg. Løsningen gjør dekkretur langt mer effektivt og billigere.

Opplegget fra Norsk Dekkretur tar for seg innsamlings- og transportløsninger, sortering og bearbeiding av kasserte dekk, og energi- eller materialgjenvinning hos godkjente mottakere av hele eller kvernede dekk i Norge og utenlands.

Norsk Dekkretur har revisorbekreftet kontroll over innsamlet mengde, når det er hentet dekk hos respektive forhandlere i Norge, og hva dekkene har gått til.

Norsk Dekkretur har også etablert et komplett importørregister for dekk. Her blir importører av både løse dekk og alle typer kjøretøy, maskiner og utstyr påmontert dekk, som ikke er tilsluttet et godkjent retursystem gjennom samarbeidsavtale, fulgt opp.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125