Skal forhindre misledende markedsføring
Ramirent Norge har nå signert «Grønnvaskingsplakaten» som skal forhindre misledende markedsføring. – Vi viser med dette en vilje til å gå etter sunne og gode mål innen klima og bærekraft, sier HMS-sjef Lars Morten Rostad.
Plakaten er utarbeidet av Skift - Næringslivets klimaledere- i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.
Grønnvasking defineres som; «en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker.» Og det er derfor laget en egen «Grønnvaskingsplakat» som skal være en veileder for små og store virksomheter som vil unngå grønnvasking og heller bidra positivt til økt bærekraft og til at det grønne skiftet skjer raskere.
Forplikter
– I Ramirent har vi allerede miljø og bærekraft høyt på den daglige agendaen, og vi har også hatt en grundig diskusjon om «Grønnvaskingsplakaten». En enstemmig ledergruppe har nå besluttet å stille seg helt og fullt bak plakaten. Det forplikter oss til å følge prinsippene i «Grønnvaskingsplakaten» i både vår strategiske planlegging, ledelse, daglige drift og i vår kommunikasjon og markedsføring utad, sier konserndirektør Fredrik Brandal i Ramirent Norge.
Stor signalverdi
Nettopp det understreker også HMS-sjef Lars Morten Rostad.
– Vi har økt vår oppmerksomhet rundt bærekraft, blant annet ved å sertifisere oss gjennom EcoVadis. Vår tilslutning til «Grønnvaskingsplakaten» er et stødig og tydelig steg, og det innebærer samtidig en viktig forpliktelse og et felles standpunkt for hele selskapet. Mye av vår kraft realiseres i samarbeid med andre. Nettopp derfor er signalverdien stor. Vi viser med dette en vilje til å gå etter sunne og gode mål, og vi vil gjennom våre bevisste valg og handlinger fortsette å føre både Ramirent, leverandører og våre samarbeidspartnere i riktig retning, forklarer Rostad.
Marketingsjef Christina Niemi i Ramirent Norge påpeker at rådene i plakaten er enkle og tydelige. – Dette vil være en god rettesnor i det videre arbeidet med bærekraft og miljø i årene som kommer. I markedsavdelingen stiller vi oss fullt og helt bak prinsippene og vil følge disse videre i vår markedsføring og kommunikasjon, understreker Niemi.
Grønnvaskingsplakaten
1. Vær ærlig og etterrettelig.
Vær varsom med å bruke ord som grønn, bærekraftig, resirkulerbar, eco-, og rettferdig, uten å samtidig forklare og dokumentere hva man har gjort eller skal gjøre. Unngå også glansbilder av ren natur, grønne blader, vindmøller i solnedgang eller lykkelige arbeidere for å fremstå mer bærekraftig. Ikke tilpass resultater fra tester og undersøkelser til egen fordel.
LES RESTEN HER - stemmer ord og handling hos dem som har signert?